Meridian - Breaking The Surface

Breaking The Surface

Genrer:Melodisk Metal, Hard rock

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Danske Meridian sparker døren ind med international elegance

Barren – eller meridianen – sættes højt

Midt i Esbjergs havneræs findes en håndfuld herlige herrer under fællesnavnet Meridian, der har viet deres tid til at smede musik – god musik. Første smagsprøve på deres musikalske eskapader er ep’en All The World’s A Cage fra 2007, og sidenhen er det blevet til endnu en ep og nu to fuldlængder. Udgivelserne har opnået pæn mediemodtagelse – også her på siden – og nu må vi se, om Breaking The Surface holder niveauet!

Sætter Vestkysten på verdenskortet

Der er ingen tvivl om, hvilke idolplakater der engang har prydet væggene på disse drenges tilrøgede teenageværelser: Det har Accept og metalhistoriens andre store 80’er-helte! Den klassiske heavy metal manifesterer sig tydeligt i Meridians udtryk, men samtidigt formår de at skabe en fuldstændig frisk lyd, der er tidssvarende for 2016. Et af nøgleelementerne til denne opdaterede stil er blandingen af heavy metal, melodisk metal og hard rock.

Lyden på denne skive er skidelækker, og her må vi tilskrive en stor del af æren Jacob Hansen (Hansen Studios), der igen har været så venlig at indspille og producere. Mest markant i lydbilledet er forsanger Lars Märkers flotte vokal, der sprudler af hårdnakket hard rock, men også har traditionelle heavy-kvaliteter. Holder vi os inden for den nationale sfære, kan Märkers vokal beskrives som en glatraget version af Tim Christensen: Den er lys, fuld af kraft, men har mindre bid.

En tanke, og egentligt også et irritationsmoment, jeg konstant vender tilbage til, er, at første halvdel af denne skive er stærkere end den sidste, hvor det til tider bliver lidt tørt og halvkedeligt. Der lægges ud med det tilforladelige instrumentalnummer ”Rumors Of War”, hvorefter pladen eksploderer og affyrer sine tre bedste numre i rap. Først i rækken er den knivskarpe ”Hero Forever”, hvor især vokal og guitar fortjener et stort klap på skulderen. Herefter serveres ”Bricks To The Wall”, som henter alle pointene hjem på sit melodiske omkvæd, der faktisk er et af de få steder, hvor vokalen får lov at blive lidt kras – på den fede måde, altså! Som fjerde skæring støder vi på pladens absolutte højdespringer, ”City Of Holy War”.

Måske er du så heldig allerede at have stiftet bekendtskab med dette nummer, for det er nemlig blevet en rigtig radiobasker – og med god grund! Efter et minuts tid sparkes det eminente omkvæd i gang, og det er her, Meridian for alvor bringer sig selv i international klasse. Der er melodier, harmonier og fuld fart i fed forening. Ligeledes er den lyriske del særdeles velskreven, og mr. Märker prædiker et dybt aktuelt budskab, idet vi bl.a. hører, at ”faith devides them all, but no one wins” – en slående sandhed om de nyttesløse religionskrige, der udkæmpes verden over. Nå, det er vist en større diskussion, end der er plads til her!

Pladens sidste slat sange skydes i gang med tre hard rock-/metal-numre, der alle har sine højdepunkter, men aldrig når at blive rigtig interessante. Mere vellykket er rockballaden ”The Meaningless Wrong”, der sørger for, at albummet rundes pænt af. Dette er virkelig et kraftfuldt nummer, og igen stjæler Märker rampelyset – denne gang med sin musikalske indlevelse.

Konsekvent kvalitet

Med Breaking The Surface fortsætter Meridian stilen fra deres forrige udspil og leverer lækker og letfordøjelig musik sammenflettet med potent og substantiel lyrik. Det lyder supergodt, og et par numre lægger sig – isoleret set – i den helt, helt pæne ende af karakterskalaen. Desværre daler intensiteten og min interesse på få numre – men helhedsoplevelsen er dog solid, og derfor stikker Meridian af med hele 8 kranier.

1. Rumours Of War
  2. Hero Forever
  3. Bricks To The Wall