Batushka - CARJU NIEBIESNYJ

CARJU NIEBIESNYJ

Type:EP
Genre:Atmospheric Black Metal
Antal numre:6

Han er her endnu – præsten fra Polen

Batushka er her endnu, uanset hvad man så mener om dem, om søgsmålet, konflikten mellem Bart og Krzysztof. Faktisk er alt det komplet ligegyldigt, for sket er sket, og intet har ændret på, at det altså stadig er et band klædt ud som munke, der udgiver ortodoks black metal. Det er ikke lang tid siden, jeg smed syv stjerner efter bandets forrige udgivelse, som samtidig fik mig til at genopdage og genforelske mig i Batushka. Bandet har nok lidt en status som værende et ”one-hit wonder”, takket være den opmærksomhed og ros deres debut fik, efterfulgt af alt det rod, der skete bagefter. Men er det nu også fair? Måske er det lykkedes dem at toppe Litourgiya? Spoiler: svaret på begge spørgsmål er nej.

Vor Fader, du som er i Helvede

På den forrige udgivelse, EP’en RASKOL, beviste Batushka, at trods retssager, palaver samt et mislykket samarbejde med Metal Bade har de stadig har et par tricks oppe i ærmet. Nu, her under et år efter, er de klar med opfølgeren, nemlig EP’en CARJU NIEBIESNYJ. Titlen kan oversættes til ”Himmelske Konge” og er, naturligvis, en reference til den kristne gud. Men ser man på coveret, står det klart, at der også refereres til zar Nikolaj II, Ruslands sidste zar (hvis man ser bort fra Putin, altså).

Her skal man huske, at coveret på RASKOL viste Rasputin, den nærmest mytiske præst, som jo var zarens huspræst, samt muligvis en person, der gjorde zaren til en hanrej. Begge havde også det tilfælles, at de begge så deres undergang i løbet på en pistol. CARJU NIEBIESNYJ består af seks numre, der alle hedder ”PISMO”, efterfulgt af det kronologisk passende nummer. Pismo betyder brev og er en reference til diverse brevvekslinger mellem Rasputin, zar Nikolaj og zarina Maria (eller Dagmar, om man vil), som Batuska har brugt som lyrisk inspiration, blandet med diverse digte af Sergej Jesenin, en af Ruslands mest kendte og elskede digtere.

Rent musikalsk har Batushka valgt at udvide sit repertoire, så flere af numrene har nu både symfoniske elementer samt elementer fra folkemusikken som balalajkaen, hvilket jo er et instrument, man nærmest automatisk forbinder med Østeuropa. Men polakkerne har også valgt at kigge mod Skandinavien, for på numre som ”PISMO II” og ”PISMO III” kanaliserer de den norske black metal som aldrig før – og de gør det godt, skal det siges! Men hvad endnu mere vovet er, at de også har valgt at prøve kræfter med noget, som de tidligere totalt har fejlet med – nemlig at lave et nummer, som ikke har skyggen af metal over sig, men i stedet er en rendyrket hymne. Sidst, de gjorde det, var det i form af ”Wozglas”, intronummeret til den berygtede Hospodi – og det nummer var og er komplet ligegyldigt. Men ”PISMO V” fungerer faktisk, og takket være den kvindelige vokals samspil med det instrumentelle får man faktisk et ret smukt resultat, som fungerer som en fremragende bro mellem ”PISMO IV” og ”PISMO VI”.

Bandet er, heldigvis, også gået tilbage til at benytte sig mere af sit gregorianske munkekor end på RASKOL, hvilket virkelig var savnet, for det er da en hjørnesten af Batushka, på samme måde som ”YEAH!” er det for Metallica.

På mange måder kan man se CARJU NIEBIESNYJ som Batushkas naturlige kulmination, for det er her, at Litourgiya, Hospodi og RASKOL mødes. Man kan høre elementer og ideer fra samtlige tidligere udgivelser, og derfor giver CARJU NIEBIESNYJ helt utrolig mening, og faktisk vil jeg mene, at hvis man vil have den fulde oplevelse, bør man høre de to EP’er ud i én køre.

Der er ikke mere mælk i det yver

Men det er også her, at det er tydeligt, at vi aldrig får det samme band tilbage, som lavede Litourgiya, og vi får heller aldrig en Litourgiya 2 – uanset hvor meget vi så end gerne vil have den. Det band er dødt og begravet, og medlemmerne af Batushka i 2021 har altså nogle helt andre planer og visioner med projektet end tilbage i 2015. Det er naturligvis en skam, for Litourgiya er nok et af de bedste black metalalbum i mange år, men omvendt så findes det værk jo stadig – og det, at de aldrig gjorde det efter, er måske egentlig meget godt, også selvom man sidder og savner lidt af den magi, der var at finde på netop det album. Det er okay at prøve noget nyt i stedet for at konstant prøve at malke den samme, gamle, trætte og skindøde ko. CARJU NIEBIESNYJ er en særdeles fremragende EP og det absolut bedste udspil siden debuten – og derfor bliver det nu sindssygt spændende at se, hvad de hiver ud af munkekutten næste gang!

1. Pismo I
  2. Pismo II
  3. Pismo III