Violet Cold - Empire of Love

Empire of Love

Genrer:Atmospheric Post-Black Metal, Avant-garde Metal

Definitionsproblematikker

Metal skal være farligt, metal skal skubbe til grænser, metal skal provokere, og metal skal sparke til magthaverne. Eller, det er i hvert fald de floskler og klichéer, vi tit fortæller os selv, når vi skal retfærdiggøre vores musiksmag over for folk, der ikke lige er med på, hvorfor vi synes, det er så genial en genre. Men lad os nu være helt ærlige, hvor farlig er genren egentlig? Jo jo, mange bands vil gerne fremstå provokerende og grænsesøgende med tekster, der ville få Jeffrey Dahmer til at rødme, billeder af brændte kirker og andet generel artwork, der ligner noget fra Uwe Max’s tegnebord. Men intet af det er reelt farligt eller provokerende – noget, der derimod ER, er at smække den islamiske halvmåne i forgrunden på regnbueflaget, og det er præcis det, Violet Cold har gjort på sit nyeste album, Empire of Love.

Pro-LGBTIQ+ Post-Black Metal?!

Violet Cold er Emin Guliyevs musikalske solo-projekt, og Empire of Love er hans udgivelse nummer 47 – ergo er han en sand naturkraft, når det kommer til at udgive musik. Jeg har ikke rigtigt hørt noget af det, han ellers har lavet, siden jeg stiftede bekendtskab med ham tilbage i 2019, da han udgav kOsmik, som var en ganske udmærket udgivelse. Stilen er fortsat et misk-mask af post-metal, black metal, avantgarde musik og stort set alle andre former for musik, du kan forstille dig (gør dig selv den tjeneste at læse beskrivelsen på bandets Metal Archives-profil, det er noget af en opremsning). Men selv om musikken måske ikke har udviklet sig så frygteligt meget siden kOsmik, så har Emin. Violet Cold er nok det eneste metal and fra Aserbajdsjan, et land hvor 97 % af befolkningen er muslimer, og hvor man ser igennem fingre med menneskerettigheder, men derimod er pjattet med autoritære regimer og korruption. I 2020, da Aserbajdsjan angreb Armenien, gik Emin under jorden, og hans SoMe-sider gik fra at handle om musikken, til at indeholde sporadiske opslag omat han var i live, men frygtede for sit liv – og at præsident Ilham Aliyev i øvrigt kunne rende og hoppe. Empire of Love er et modsvar til hele den konflikt. Et modsvar til had, xenofobi, fascisme, autoritære regimer og religiøs fanatisme. Det virker måske ikke som noget, vi her i Danmark ville finde provokerende, men hvis man lige kigger forbi bandets Facebookside eller diverse black metalgrupper, hvor hans album er blevet delt … Ja, så ser man tydeligt, at det er et album, der deler vandene, og som folk finder ubeskriveligt provokerende. ”Pro-LGBTIQ+ Post-Black Metal” – bare den sammensætning af ord og termer var nok til at få folk til at kaste op ud over deres keyboard i ren og skær frustration over, at black metal ikke længere kun består af forsmåede teenagere fra Norge.

Men en ting er, at man har en vision, holdninger og et stærkt budskab, det er i sig selv ikke lig med god musik, så hvordan fungerer Empire of Love som et musikalsk værk? Særdeles fremragende.

Den røde tråd er langt tydeligere end på kOsmik, og den generelle stemning står ligeledes stærkere. Musikken er æterisk og mystisk, men samtidig utrolig smuk, malerisk og dybt meditativ. Blandingen af de elektroniske elementer og post-black fungerer oftest udmærket, for det elektroniske tager aldrig overhånd, men formår i stedet at spille en fin andenviolin. ”Cradle”, ”Working Class”, ”Pride” og ”We Met During the Revolution” må siges at være de absolut stærkeste numre på albummet, og nok dem, der bedst repræsenterer præcis det musikalske overflødighedshorn, som Violet Cold er.

Skal man dog iføre sig den kritiske brille, så kunne man nok godt have strøget et nummer eller to, eller måske slået nogle af dem sammen, som fx ”Togetherness” og ”Life Dimensions”, da de to numre er utrolig ens. Trods det at Violet Cold mestrer at eksperimentere så meget med lyd, så har han det også med at gentage sig selv, og derfor bliver det en kende repetitivt.

Kunsten at provokere

Empire of Love er ikke den bedste musikalske udgivelse i 2021, men det er nok den stærkeste og vigtigste – og når man kigger på, hvordan albummet har formået at provokere, udelukkende via sit cover og tematik, må vi også erkende, at det ud fra de floskler, jeg tidligere nævnte, er det mest ”metal”-album i 2021. Violet Cold skal ses som en kommentar til den verden, vi lever i, og hvis verden bliver provokeret over et budskab om, at vi bør slås mindre og elske mere, så skal Emin blive ved og ved med at provokere – for kun provokation er en kunstart, og kunst er essentiel for menneskelig udvikling.

1. Cradle
  2. Pride
  3. Be like Magic