Lightchapter - It All Ends Tonight

It All Ends Tonight

Genrer:Melodisk Death Metal, Melodisk Metal
Antal numre:4

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Den jyske guldgrube

Det er ingen hemmelighed, at Aarhus efterhånden er blevet lidt af en guldgrube for nye metalbands: BAEST, Bersærk og Livløs er bare nogle af de grupper, der har base i byen – og nu melder endnu et ensemble sig altså på banen: Lightchapter. Bandet blev dannet i 2019 og har allerede tiltrukket sig en del opmærksomhed. Blandt andet er de booket til dette års Aalborg Metal Festival – det bliver deres debutkoncert – og derudover har de løbende siden juli teaset for deres kommende ep. Nu er den her så, ep’en med den opløftende titel It All Ends Tonight, og spørgsmålet er naturligvis, om den kan leve op til forventningerne.

Elektrodød

Det kan den for så vidt godt: It All Ends Tonight er et forfriskende skud melodisk dødsmetal, hvis største styrke og mest interessante bidrag til genren er en implementering af elektroniske effekter. Det er klogt af bandet at blande gængse virkemidler fra metallen med synthesizers og andet elektronisk udstyr – ja, faktisk kunne det med fordel fylde endnu mere. Det skaber et interessant og originalt lydbillede, og der er absolut ingen grund til at holde igen, hvis det er denne vej, bandet vil gå.

Pladen skydes i gang med ”Dislocated”, der har en afrundet lyd med rigelig fylde. De elektroniske effekter kunne som nævnt spille en større rolle, end de gør, men de giver en fin effekt og en udmærket klangbund. Omkvædet er melodiøst og storslået, guitaristerne leverer okay riffs, men desværre bliver en af bandets udfordringer også tydelig: Growlvokalen er simpelthen for hul eller tør – den lyder på store dele af ep’en alt for forceret; som om frontmand Mikkel synger lavere, end hans stemme egentlig vil.

”The Flame is Still” gør tydeligt brug af elektroniske virkemidler og serverer et godt groove og fint guitararbejde. Der er masser af energi nummeret igennem og flere legende guitarpassager. På ”Do God a Favor” lægges der ud med en nærmest industrial intro – gid den varede længere eller blev indarbejdet mere i resten af nummeret. Groovet er igen ganske solidt, omkvædet er fængende, og selvom riffene er til den anonyme side, fungerer de udmærket.

Til sidst får vi titelnummeret ”It All Ends Tonight”. Her er det elektroniske indarbejdet mere organisk end tidligere, sangen er energisk, og særlig omkvædet er godt – måske ep’ens bedste. I det hele taget har Lightchapter en god sans for det melodiske, og flere af omkvædene på It All Ends Tonight er både flotte og fængende.

En smule uforløst, men spændende

Der er ingen tvivl om, at Lightchapter er et seriøst band med gode evner udi musikken. De fire medlemmer har fortid i blandt andet The Burning, Diamond Drive, The Hive Mind og The Silent Low, og derfor er det ikke overraskende, at It All Ends Tonight i overvejende grad er skruet godt sammen. Ep’en leverer et interessant take på melodøden, og selvom alt ikke bliver helt forløst – man kunne savne en mere overbevisende vokal, nogle stærkere riffs og en mere gennemført brug af det elektroniske – er It All Ends Tonight en spændende debut med potentiale til mere. Ses vi til Aalborg Metal Festival? Det tror jeg nok, vi gør.

1. Dislocated
  2. The Flame is Still
  3. Do God a Favor