Leah - The Quest

The Quest

Genrer:Symfonisk metal, Folk metal

RPG-metal

Leah McHenry mener det alvorligt, så meget er klart som en svensk bjergsø. Siden debuten Of Earth & Angels i 2012 er hendes popularitet steget støt, og årsagerne er lige til: hun skriver glimrende symfonisk metal, synger det endnu bedre, hiver dygtige musikere med i studiet og har sin markedsføring i orden. The Quest er Leahs tredje album (fjerde med EP’en Otherworld) ud i fantasy-tematisk symfonisk metal, og lover bl.a. elementer af progressiv rock i blandingen. Jeg kan naturligvis kun bifalde hendes ambition om at udvikle sit lydudtryk, så det er med en god fornemmelse, at jeg begiver mig ud på The Quest.

Vokalen i centrum

Leahs evner er imponerende, både som sangerinde og som sangskriver – så meget vil jeg med glæde give hende. Titel- og åbningsnummeret ”The Quest” er en fængslende progressiv-symfonisk metalkomposition, som gennem ti-og-et-halvt minut forbliver interessant – et vidnesbyrd om bagkvindens kundskaber. Vokalerne håndterer hun naturligvis også overlegent, og især fortjener præstationen ros for at være medrivende i sin alsidighed og dynamik. Efterfølgeren og singlen ”Edge of Your Sword” lægger sig i den modsatte grøft med fokus på hooks og ligefremhed, men stadig karakteriseret af en stor vokalpræstation. I forhold til Kings And Queens har guitaren og bassen måttet vige for et væsentligt mere symfonisk udtryk spædet op med præg af folkemusik. Så godt som ingen egentlige riffs er at finde på The Quest, men når sangene er så stærke som nævnt, gør det heller ingenting.

Så er det beklageligt, at ikke alle sangene farer lige så vel, og for eksempel har ”Lion Arises” ikke den samme gennemslagskraft som de første to. Hovedårsagen er, at vokalen er mere jævn i energiniveauet, hvor den i åbneren spændte fra piano til forte og tilbage igen. Leah har tilrettelagt arrangementerne for at få sangstemmen i fokus (går jeg ud fra), hvilket stiller krav, som hun lever op til på halvdelen af sangene. Cirka halvdelen af albummets sange lider under samme problem, og det er en forbandet skam når så meget hviler på sangstemmen, og når Leah allerede har vist (endda på samme album), hvad hun kan. Andetsteds bliver ”Heir” en tand for poppet for sit eget bedste, og udover det indledende hook (som i øvrigt bliver slidt), er der ikke så meget at vende tilbage til, som på for eksempel ”Ghosts Upon a Throne”.

Så talentfuld som Leah er, har hun dog ikke spillet alle instrumenterne selv, og hun har holdt fast i rytmegruppen fra Kings And Queens. Somers og Zoer (Delain) indtager hhv. guitaren og trommesættet, mens Courbois (Blind Guardian) leverer bassen. Hertil er føjet Troy Donockley (Nightwish) på piber og fløjter og Chen Balbus (Orphaned Land) på Saz og Oud. Mest fremtrædende er Somers og Donockley på grund af disses soloer, for hvad rytmeguitaren og bassen angår, er deres roller som nævnt begrænsede.

Fuldendt mission

Jeg havde ikke ventet, at min yndlingssang fra The Quest ville være den eneste, der varer over 10 minutter, men Leah viser et godt øre for progression, som jeg er spændt på at høre mere til på senere udgivelser. Resten af albummet følger en kortere skabelon, og desværre er det ikke alle sange, der imponerer trods Leahs åbenlyse evner og et udmærket bundniveau. The Quest retter endnu større fokus på vokalerne, hvilket er fint når Leah slipper tøjlerne, men for pænt når hun behersker sig. Siden oplevelsen af musikken i høj grad afhænger af oplevelsen af vokalerne, står de beherskede sange tilbage som dem, der taber lytterens opmærksomhed.

1. The Quest
  2. Edge of Your Sword
  3. Lion Arises