Eternal Idol - The Unrevealed Secret

The Unrevealed Secret

Genre:Symphonic Power Metal

Gamle stjerner mødes til ny magi

Det er en flok stjerner fra bands som Rhapsody of Fire og Hollow Haze, der sammen har dannet Eternal Idol som et sideprojekt. Med duovokalen og det symfonisk-klassiske tvist er bandet dog mere end et almindeligt powermetal-projekt. Hvad, der normalt ender med at blive en dårlig kopi af hovedprojekterne, har et spændende potentiale her. Nu er gruppen endelig klar med deres debutalbum, The Unrevealed Secret. Og så er det spændende, om der er noget at byde på.

Spændende sangerduo fylder kraft på albummet

Det er tydeligt, at det primært er vokalen, der er i fokus på The Unrevealed Secret. De stemningsskabende strygere fylder lidt i mellemstykkerne, og man finder nogle korte guitarsoloer her og der, men derudover er det sangerne, der styrer showet. Masser af lead-vokal og rytmeguitar. Umiddelbart tegner dette ikke særligt godt, da det netop er disse ting, der kendetegner størstedelen af de middelmådige power-bands derude.

Eternal Idol skiller sig dog heldigvis ud fra mængden med deres dygtige kvindevokal og startkapitalen fra Fabio Lione, der også synger i Rhapsody of Fire. Skiftene mellem de to sangere skaber den perfekte cocktail af glæden ved genkendelsen af Liones pionerstemme og Giorgia Colleluoris energifyldte kvindevokal. Disse vellykkede skift kan høres i sangen ”Desidias” omkvæd og ”Sad Worlds Unveileds” vers – for ikke at glemme Colleluoris kraftfulde vers på første sang, ”Evil Tears”, der fortsættes af Lione i omkvædet. Det er ikke blot de første fire singler, der er værd at nævne. Slutningen på albummet med power-balladen ”A Song in the Wind”, den mere interessante guitarsolo i ”Stormy Days” og hitpotentialet ”Beyond” viger på ingen måde for resten af albummet.

Produktionen af instrumenterne er desværre ikke altid på samme niveau som kraftpræstationen fra vokalen. Lyden bliver nogle gange en smule tynd og en anelse for harmonifokuseret til, at sangene for alvor får lov at skinne igennem. Det er langt fra alle sangene, der tager skade af det, men albummet som helhed mangler lidt mere power og groove fra instrumenterne – dette fremhæves måske af vores hjemlige succes Defecto der i den grad har fået pumpet energien tilbage ind i power metallens guitarer. Til trods for dette giver Eternal Idol os et album, der er langt mere interessant, end sideprojekter normalt er. Der er dømt storslået, catchy kraftmetal fra start til slut.

Fremtidens power metal

The Unrevealed Secret er både startskuddet for et sideprojekt med stort potentiale og i sig selv et meget lytteværdigt album. Det kommer helt sikkert til at være en del af power-samlingen. Dette møde mellem den gamle pioner, Fabio Lione, og nye talentfulde musikere viser i den grad, at power metallen har en fremtid på den moderne scene – ligesom bands som Defecto har vist det herhjemme. Intet mindre end 7 kranier skal sidde at grine til evig tid for The Unrevealed Secret.

1. Evil Tears
  2. Another Night Comes
  3. Awake in Orion