Swallow The Sun - When A Shadow Is Forced Into The Light

When A Shadow Is Forced Into The Light

Genre:Doom metal

FØLSOMME FINNER

Jeg var ikke sen til at brøle ”MIIIIN”, da det kom mig for øre, at Swallow the Sun udkom med en ny plade. Deres sidste udgivelse var jeg vild med, og jeg lyttede med vilje ikke til singlen for at kunne opleve pladen i sin tiltænkte helhed. Men selvom jeg er typen, der sætter pris på en god omgang feels, er der alligevel et par aber dabeis ved When A Shadow Is Forced Into The Light.

FRANSK/FINSK - FINSK/FRANSK

Det tegner ellers godt med intro- og titelnummeret. Der er tilføjet et symfonisk element, som klæder deres i forvejen dramatiske musik. Tungsindet er til at tage og føle på, men jeg må stille mig kritisk overfor formidlingen af dette. Det skyldes blandt andet ”The Crimson Crown”, som er jeg stadig på vippen over, for der foregår alt for meget i forgrunden. En emotionel duet, noget avanceret trommespil og en kompliceret guitar overskygger fuldstændigt det habile basspil. De kan godt gå hen og blive en kende vulgære i deres forsøg på at klemme patos ud, og det er desværre et gennemgående irritationsmoment. Singlen ”Upon The Water” er en selvhøjtidelig omgang, hvor forsanger Mikko Kotamäki forsøger at gå Peter Steele i bedene, men han mangler det djævelske glimt i øjet, vi kender og elsker fra Sankt Bøhmand. Den på pladen ellers allestedsnærværende kvindelige andenstemme dukker op så sporadisk, at hun nærmest bliver overflødig.

Men ”Stone Wings” taler til mig med store bogstaver og burde have været, om ikke så meget andet, så andensinglen. Tempoet, vokalen, den simple melodi ført an af guitaren og det langsomme trommespil er accentueret af en high hat, der ikke er så pågående, at den forstyrrer stemningen. Alle disse elementer er perfekt afbalanceret, og det symfoniske islæt bliver understøttet af et godt growl med variation, og anslagene fra rytmesektionen bliver tilsvarende hårdere. Det efterfølgende skift til sang sker næsten ubemærket og fungerer som en fin sløjfe på et musikalsk arrangement, der ubemærket er bygget langsomt op. Den kvindelige vokal passer også godt ind her, og nummeret er pladens absolutte højdepunkt. ”Clouds On Your Side” er omvendt et af de numre, hvor man undrer sig over, hvad fanden de egentlig tænkte. På den forrige udgivelse havde de et nummer med en blid kvindestemme, der på smukkeste vis artikulerede på finsk. De er trods alt fra Finland, og modersmålets effekt synes jeg på ingen måde, man bør underkende – derfor kan jeg slet ikke forstå, hvorfor der pludselig bliver talt fransk. Det bliver ikke mere effektivt emotionelt af at tale et sprog, nogen har afgjort er mere sexet end andre, og selvom indlevelsen stadig er hørbar, så bliver det hurtigt lidt selvsmagende. Sidste nummer på pladen, ”Never Left”, lyder som Within Temptation uden opera og er HELT perfekt til den nyslåede single, der stadig har alt for ondt af sig selv til at kunne andet end at svælge i sin egen elendighed. Sæt den her på og spis is direkte af bøtten.

SAD SYMPHONIES

Hvad vi har at arbejde med her er på ingen måde på niveau med deres foregående udgivelser, og slet ikke den sidste. Men hvad siger det overhovedet, når niveauet i forvejen er højt? Bevares, der er pladret ekstra meget patos på, og det føles overtænkt og overspillet. Men til gengæld er det skruet godt sammen, og håndværksmæssigt holder det i retten. Selvom jeg er billigt til salg for emotionelt ladet musik, synes jeg dog, det kan blive lidt for meget, og jeg kunne godt have tænkt mig, at de havde været mere opmærksomme på ikke at blive for dramatiske. Men er du fan af sjæleonder og begrædelsen over tabet af troen på kærlighed, formål og generel livslyst, vil du klart få styret din trang til at lide lige her.

1. When A Shadow Is Forced Into The Light
  2. The Crimson Crown
  3. Firelights