Wovenwar

Genrer:Alternativ metal, Hard rock
Spilletid:54.16
Antal numre:15

Så er debutalbummet fra amerikanske Wovenwar, der er dannet af pauseramte As I Lay Dying-musikere, på gaden – Og det skal de have tak for!

Introduktion

Californiske Wovenwar er et ganske nyt melodisk Hard Rock / Alternative Metal band, dannet i 2013, der består af 80 % af bandet As I Lay Dying's besætning, der i øvrigt i april måned – passende nok - offentliggjorde, at de tager en pause, hvilket måske også var ganske tiltrængt efter at sangeren, Tim Lambesis, i 2013 blev arresteret for at have hyret en snigmorder til at dræbe hans kone. Skilsmisse var åbenbart ikke en mulig løsning, og Lambesis blev i starten af 2014 idømt 6 års fængsel. Nuvel – snuden tilbage i sporet… Medlemmerne af Wovenwar er dermed Jordan Mancino på trommer, Nick Hipa på guitar, Phil Sgrosso på guitar, Josh Gilbert på bas/vokal og tidligere Oh Sleeper-sanger/lead guitarist, Shane Blay på vokal.

Gennemgang

Wovenwar har det seneste års tid arbejdet på materialet til deres debutalbum, Wovenwar, der udkom den 04.08.2014 via Metal Blade Records. Albummet er indspillet i San Diego, i samarbejde med producer Bill Stevenson (Black Flag, Descendents), og Colin Richardson (Slipknot, Machine head, Trivium) har lagt hånd på mix. Wovenwar består af 15 numre, der strækker sig over i alt 54 minutter. Debutalbummet har en rigtig lækker lyd – Produktionen er spot on skarp, og resultatet er absolut perfekt, og man kan ikke andet end at blive begejstret for de toner, der kommer ud af højtalerne. Intet er overladt til tilfældighederne, og bandet lægger virkelig godt ud med denne debut! Shane Blay leverer en utrolig behagelig vokal, der både har fylde, dybde, ligger godt i de højere toner, og vel kan betegnes som en alsidig, ren vokal med god kant, der passer utrolig godt til den musik, som Wovenwar har skruet sammen: Melodisk, dynamisk Modern Metal med lækre tekniske detaljer og et strejf af kissemis. Wovenwar har formået at skabe en utrolig overdådig stemning, bl.a. på den instrumentale intro, "Foreword", der giver et ganske godt billede af, hvad der venter; Utrolig lækre og skarpe kompositioner, lækre detaljer leveret af bandets virkelig dygtige musikere – uanset om vi taler guitar, trommer eller bas… Der er musikalsk kræs for alle, og det er virkelig af første klasse! De knivskarpe, aggressive guitar riffs, basgange og trommer fodres vi med hele vejen gennem albummet, bl.a. på numre som "The Mason", hvor bas og trommer har en yderst fremtrædende rolle og guitarerne virkelig fungerer som "lir"… Vi har også et af de mere bløde numre, "Father Son", der på trods af kissemis-faktoren, har nogle helt fantastiske elementer – ud over en ekstremt lækker vokal, så er der på stort set hele nummeret en elektronisk bund af rytme og beats, som smelter sammen med let, klassisk guitar for, ret langt henne i nummeret, at glide over i de lidt hårdere toner, men stadig på en utrolig behagelig, nærmest svævende måde… Kan kun anbefale, at tjekke nummeret ud! … Og så er lyden på albummet altså bare super sprød, blød og lækker… Vi nærmer os nær-orgasme oplevelsen! Der er intet negativt at sige om albummet – det er topprofessionelt fra ende til anden, både fra bandets side, men også produktionsmæssigt!

Konklusion

As I Lay Dying må Gilbert & co hellere end gerne lade ligge lidt endnu – for Wovenwar har med albummet Wovenwar leveret en super lækker debut! Godt nok bevæger de sig i en helt anden boldgade, men det er så absolut en gade, hvor de hellere end gerne må blive, og levere flere albums fra! Jeg ser frem til næste udspil fra de californiske gutter… Men indtil da, vil jeg nyde dette fantastiske album!

Trackliste: 01 - Foreword 02 – All Rise 03 – Death to Rights 04 - Tempest 05 – The Mason 06 – Moving Up 07 – Sight of Shore 08 – Father Son 09 - Profane 10 - Archers 11 – Ruined Ends 12 - Identity 13 – Matter of Time 14 - Prophets 15 - Onward

Sæt kryds i kalenderen den 2. november, hvor du kan opleve Wovenwar live, når de sammen med In Flames gæster Store Vega i København

Her får du første single fra albummet, All Rise: