Unleashed - No Sign of Life

No Sign of Life

Genre:Death metal

Brugervurdering: 5/10 baseret på 1 stemme.

Svenske legender kører den hjem på rutinen

Guf for de garvede

Så er der godt nyt til alle dem, der elsker en god omgang svenskerdød. De rutinerede herrer i Unleashed, der efterhånden har hele 33 år på bagen som band, har for nylig udgivet deres 14. langspiller. Den har fået titlen No Sign Of Life og fungerer som femte afsnit af frontmand Johnny Hedlunds “Odalheim”-saga.

Nogle vil sikkert tænke, at man for længst har hørt det bedste fra den hårdtslående kvartet, og at endnu et album anno 2021 næppe er spændende. Men de kan godt tro om igen. Her er nemlig tale om en ganske glimrende plade, der især vil tilfredsstille de garvede fans.

Ingen tegn på metaltræthed

Inden for metallen findes heltekvad om vikinger samt disses utallige togter og plyndringer primært i power og melodisk metal. Men det var faktisk – mens mange andre bands stadig gik med ble – Unleashed, der var blandt de første til at blande vikingetematikken ind i deres metalmusik. Det gør de stadig i dag, og selvom tekstuniverset til tider kan fremstå lettere fjollet, så gør det ingenting, da musikken opvejer det til fulde.

Som altid er her tale om store mængder stærke riffs og medrivende hooks. Åbneren “The King Lost His Crown” samt efterfølgeren “The Shepherd Has Left The Flock” viser med det samme, hvor skabet skal stå, og selvom vi snakker album nummer fjorten fra svenskerne, så er det absolut ikke tosset. Bevares, nytænkende eller revolutionerende kan man ikke ligefrem kalde det, men det er medrivende, vellydende og headbangindbydende som bare fanden.

Pladens elleve numre fordelt på 39 hæsblæsende minutter er Unleashed, som vi kender og elsker dem. De formår på fornem vis at inkorporere en masse af de virkemidler, der tidligere har været taget i brug, og den variation klæder helhedsindtrykket utrolig godt. Den velkendte death’n’roll suppleres med en god slat melodød på “Midgard Warriors For Life”, og på “Tyr Wields the Sword” er der lidt black at komme efter. Og endelig er der “Did You Struggle With God?”, hvor det er elementer fra thrashens verden, der benyttes. Alle tre er glimrende numre, men der, hvor man rigtig kan konstatere, at Unleashed har mange gode år i sig endnu, er på afslutteren “Here at the End of the World”. Dejligt nummer, og sikke et riff!

Solid svenskerdød

No Sign Of Life er umiskendeligt Unleashed. Her er som sådan ikke noget nyt under solen, men når man leverer varen med så stor sikkerhed og overbevisende overskud, som det er tilfældet her, så gør det ingen verdens ting. Det er medrivende som bare fanden, og er man gammel fan, har man nydt de foregående plader, eller er man bare generelt glad for Entombed, Dismember og Bloodbath, så er pladen bestemt et lyt værd.

Desværre er det ikke alle numre, der er lige interessante, og det er ærgerligt. Her er nemlig momentvis tale om noget af det bedre fra Unleashed, og havde hele albummet været sådan, havde det også afspejlet sig i karakteren. Men selvom det aldrig når svimlende højder, er det solidt håndværk og fortjener syv store kranier herfra.

1. The King Lost His Crown
  2. The Shepherd Has Left the Flock
  3. Where Can You Flee