Udånde - Life of a Purist

Life of a Purist

Genre:Melodic Black Metal
Antal numre:7

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Knivskarp melankoli

Endnu en dag, endnu et nyt black metalband. Måske er det et resultat af coronadepression og nedlukningsmelankoli, eller også et resultat af al den ekstra tid, vi pludselig alle har fået smidt i ansigtet. Uanset årsagen, så sprøjter det op med nye bands, og især soloprojekter i de her tider – og Udånde er ingen undtagelse. Udånde er Rasmus Ejlersens hjertebarn, og allerede tilbage i marts 2020 kunne man få en smagsprøve på, hvad den gode Ejlersen mener er udgivelsesværdigt, da førstesinglen fra Life of a Purist udkom. Nemlig knivskarp, iskold og melankolsk black metal med melodiske tendenser – og kan man få for meget af den slags i disse tider?

Fire elementer og tre restprodukter

Udgivelsens cover samt trackliste slår det fast, at de fire elementer og den slagkraftige natur er den store inspiration bag værket. Den sprudlende vulkan, det kogende hav og den rasende tordenstorm minder os om, at uanset hvor højt vi bygger, og hvor dybt vi graver, så har vi ikke en chance, hvis først Moder Natur begynder at spille med musklerne. Apropos tracklisten, så må jeg beklage, men vores hjemmeside kan desværre ikke arbejde med de alkymistiske tegn for ild, vand, luft og jord, som Udånde opererer med, de fremstår desværre som sang tre, fire, fem og seks i stedet. Men udover disse fire alkymistiske oder, så får vi også de tre sange ”+”, ”Prologue” og ”Epilogue” – hvorfor de ikke også har fået tilsvarende symboler som navne, skal jeg ikke kunne sige, men det undrer mig da. Hvad der også undrer mig er rækkefølgen, de syv numre kommer i – for de to første sange er – sammenlignet med de resterende – noget mere ligegyldige. Faktisk sidder man og føler, at albummet først for alvor starter på det tredje nummer, som er det første, der er døbt efter et alkymistisk symbol.

Lidt bedre klarer lukkeren ”Epilogue” sig, men der er stadig en kvalitetsforskel på de numre, der har et regulært navn og dem, som har fået et symbol. Måske Life of a Purist skulle have været en EP i stedet, så havde de fire elementer stået meget stærkere, og værket havde fremstået mere samlet og komplet.

Det skal ikke forstås, som om de tre numre er dårlige – for det er de bestemt ikke, slet ikke hvis man tænker på, vi har med debutmateriale at gøre. De er langt bedre end de fleste sange, som størstedelen af bands har på deres debutalbum, men niveauforskellen er stadig til at tage og føle på.

Stærk og solid start

Men når alt det er sagt, så er Life of a Purist en fremragende debut, og Udånde et utrolig spændende projekt, der allerede udviser rigtig meget potentiale, så den gode Rasmus kan absolut tillade sig at klappe sig selv på skulderen.

Fans af bands som Bathory, Afsky, UADA og Sunken – og melodisk black metal generelt – bør absolut få fat i et stykke med Udånde – nu!

1. 1