Terminal Prospect - Redefine Existence

Redefine Existence

Genrer:Melodisk Death Metal, Thrash metal

Kan man lave en god blanding af moderne death metal og old school thrash? Terminal Prospect kan!

Svenske Terminal Prospect blev dannet af Kristian Norelius og Jussi Niiranen tilbage i 2005, og tingene tog for alvor fart da trommeslager Sebastian Rojas (ex-Dogma) kom med i bandet året efter. Først kom debuten Absence of Light (2007) og dernæst EP'en Face the Horror (2012). Nu får vi albummet Redefine Existence, og det er slet ikke så tosset.

Terminal Prospects blanding af old school thrash og moderne melodød omhandler menneskehedens misbrug af hinanden og planeten, vi lever på - det går kun én vej, og det er ned ad bakke. Det samme kan dog ikke siges om musikken. Der lægges hårdt ud med nummeret "The Exodus", som sparker pladen igang på fremragende vis, og derfra kører de svenske gutter utrætteligt videre. 11 numre på 35 minutter og ikke så meget pis. Det er 11 gode numre med fede riffs og rigtig fine tempo- samt stilmæssige variationer her og der, der alt i alt udgør en super fin heavyskive. De kan deres kram, og det er dejligt at høre. Ved første gennemlytning må jeg indrømme, at sangens nærmest skingre falset-growl var en anelse irriterende, men lidt efter lidt begynder denne særprægede stil faktisk at klæde musikken. Kæmpe fan af forsangeren bliver jeg næppe, men han forstår da at skille sig ud med sin noget specielle røst. Produktionen er ganske hæderlig og havde været irrelevant at nævne, hvis det ikke lige havde været for trommerne. Her er der simpelthen blevet sløset bag pulten, da gryderne på denne type plade skal være meget stærkere i lyden. Der er ganske enkelt for meget papkasse-lyd i dem, og det er rigtig synd.

En pæn middelkarakter er, hvad vi lander på. Sangeren og trommerne trækker lidt ned, mens den dejlige blanding af melodød og thrash fungerer smukt og trækker det hele lidt op igen. Til næste gang må der gerne være flere numre, som måske også er af længere varighed, så der kan være plads til lidt flere eksperimenter. Det ville klæde et band som Terminal Prospect rigtig godt. De har nemlig, hvad der skal til for at lave lækre blandinger af flot melodi og aggressiv smadder. Aldrig nogen dårlig cocktail.

Redefine Existence - ikke verdenshistoriens fedeste video, men nummeret holder!

1. The Exodus
  2. Chains of Guilt