Soilwork spiller koncert i Malmö Arena, Malmö .
Soilwork - Verkligheten

Verkligheten

Genre:Melodisk Death Metal

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Made in Sweden

Stabbing the DramaThe Living InfiniteThe Ride Majestic – Soilwork har kreeret en hel stime af fantastiske album. Siden midten af halvfemserne har bandet været bannerfører for den slags metal, der kun kan opstå i Sverige, og nu er de klar med plade nummer 11: Verkligheten

The wolves are back in town

Med Soilwork ved du, hvad du får: voldsomme vers, store omkvæd og en melodi, der fluks sætter sig fast i hukommelsen. Netop dette er da også, hvad størstedelen af Verkligheten byder på: Bombastiske numre som ”Arrival” og ”Bleeder Despoiler” cementerer Soilworks status som mestre udi melodød. Alt er således, som det plejer – og dog.

På Verkligheten møder vi også et modent band, der tør eksperimentere mere end tidligere. Det handler ikke længere om at spille hurtigst og vredest, men om at skabe dynamiske numre og melodiøse momenter. Om det er frontmand Strid og guitarist Anderssons rolle i The Night Flight Orchestra, der har smittet af på Soilworks ’nye’ lyd, er ikke til at sige – faktum er, at drengene har skruet op for firserstemningen og de melodiske elementer. Nok er musikken aggressiv, men på ”The Nurturing Glance” og ”You Aquiver” er der masser af treble i guitaren, og Strid synger med en ren stemme – vi får sågar også falset i både ”Stålfågel” og ”Needles and Kin”! Den klassiske rocklyd blandet med svenskernes melodød giver et levende album, hvor lytteren næppe når at kede sig.

Guitararbejdet fra Andersson og Coudret er som sædvanlig helt suverænt, og Strid leverer en af sine bedste vokalpræstationer nogensinde. På ”Witan” blander han ubesværet dybe growls med lækker skønsang, og på ”When the Universe Spoke” er der både punch og power. På ”Needles and Kin” er Strid nede i sit dybeste register – og som en lille bonus leverer Amorphis’ Tomi Joutsen en fantastisk gæstevokal. Stærkt nummer!

Endnu stærkere står ”Full Moon Shoals” og ”Stålfågel”. Hvor førstnævnte domineres af et simpelt guitarriff og en fængende melodi, hiver sidstnævnte pointene hjem med sin melankolske stemning og fænomenale vokal. ”Stålfågel” er et af de numre, man skal høre et par gange, før man forelsker sig i det, men jeg kan roligt sige, at det er blandt pladens absolut bedste. Giv det en chance – eller fem! Desuden er Alissa White-Gluz (Arch Enemy) med som gæstesangerinde. Hun er dog nærmest umulig at høre. Hmm.

I 2016 valgte Dirk Verbeuren at skifte Soilwork ud med Megadeth, hvilket betød, at Jordarbejderne stod uden en trommeslager. Verbeuren foreslog sin elev Bastian Thusgaard, Soilwork sagde ja tak – og sikke en god beslutning. Den danske knøs passer perfekt ind i Soilwork og kan på alle måder matche Verbeurens høje niveau. Hør bare tempoet i ”When the Universe Spoke” eller groovet i ”Stålfågel”. Det er langt over godkendt.

Tæt på hattrick

Begynd bare at juble: Verkligheten er en fantastisk plade. Produktionen er knivskarp, sangene er fængende, og variationen er stor. Soilwork befinder sig på et virkeligt højt niveau, og det er marginaler, der adskiller denne udgivelse fra de suveræne forgængere The Living Infinite og The Ride Majestic – som begge scorede en topkarakter.

1. Verkligheten
  2. Arrival
  3. Bleeder Despoiler