Skarnet - Vinger til salg

Vinger til salg

Genrer:Hard rock, Sludge metal

Brugervurdering: 9,7/10 baseret på 3 stemmer.

Bomstærke tekster og knasende sprøde riffs præger fremragende dansksproget debut

Mine damer og herrer… Skarnet!

Wow! Den havde jeg ikke set komme. Indrømmet, det er sket før, at jeg har fået mig en gevaldig overraskelse, når jeg skal anmelde et band, jeg ikke kender, og kun ved på forhånd, at der er tale om rock. “Endnu et rockband… har vi ikke snart rigeligt? De lyder jo fandme allesammen ens!”, tænker jeg for mig selv, inden jeg skammer mig over, at min erfaring inden for anmelderfaget burde have lært mig at vide bedre.

Skarnet, som bandet hedder i dette tilfælde, fik ikke nogen klokker til at ringe hos mig. Jeg kunne google mig til, at det er en debut, og at de har haft et nummer i rotation på statsradiofoniens program Karrierekanonen. Okay, så kan det vel ikke være helt skidt – eller hvad? Bestemt ikke! Jeg blev mildest talt taget på sengen.

Headbang og tårer i skøn forening

Skarnet er et nyt dansk rockband, der består af medlemmer fra blandt andet DAD-jam, Guns’n’Roses-jam og Arthur Detour. Det er hard rock med massevis af tonstunge riffs, lækre dobbeltharmonier fra de to guitarister og fremragende iørefaldende melodier. Okay, lige den del lyder som noget, man har hørt før, men Skarnets helt store force er deres dansksprogede og smukke poetiske tekstunivers om hverdagens Danmark, der med en blød og klar vokal har så rørende meget på hjerte, at musikken løftes op på sit helt eget niveau – langt væk fra højtråbende floskler om død, Satan og bajere.

Trods det stenhårde og dejligt riffbaserede udgangspunkt, der tager afsæt i inspirationskilder som Clutch, Led Zeppelin, Down og Black Sabbath, fremkalder Skarnets debutplade, Vinger til salg, både hævede pumpende næver og letgyngende nakker, men sandelig også melankolske eftertanker og en tåre i øjenkrogen. Teksterne er skrevet med henblik på at skabe refleksion hos lytteren, og det skal jeg da lige love for, lykkes til fulde. I det formidable nummer “Livet Glider” synges der om et liv i frit fald og uden retning: ‘I dette nu er min længsel kun hos mig selv/Jeg er en sjældent sårbar blomst af luft/Jeg er ingenting/Som et grædende og ulykkeligt barn/I mors trøstende nærvær på afstand’. Jeg troede, jeg var en fandens karl, men disse linjer fik mig næsten til at hyle midt i mit headbang. Det har jeg godt nok ikke prøvet før.

Ovenstående eksempel er faktisk bare ét af mange. Blandt det velproducerede albums andre guldkorn kan nævnes “Mælkebøttebarn”, “Stjernesluger” og ikke mindst det fremragende nummer “Nulstillet”. Her deles der også flittigt ud af forsanger Danny Kroghlys lyriske gaver om menneskets indre uro, livet i overhalingsbanen og begyndende sindssyge. Her er, ganske enkelt, tale om et ærligt, modigt, alt for sjældent hørt og utroligt kærkomment bidrag til dansk rock. Tak for det!

“Jeg er kun et udkast til noget, jeg senere vil blive…”

Det sker med jævne mellemrum, at ens forudindtagetheder bliver gjort til skamme, og oplevelsen her var fantastisk, da jeg slet ikke forventede at falde over en sand perle af et band. Og så endda et dansk. Den danske rockscene oplever i øjeblikket et stigende antal grupper, der synger på modersmålet, og i dette kærkomne opsving er Vinger til salg en fremragende plade og et vigtigt bidrag til udviklingen. Bevares, der er da plads til forbedringer hist og her, da ikke alle numre holder samme høje niveau som de nævnte, men det ændrer ikke på, at Vinger til salg er en fantastisk god og stenhård debut med masser af hjerne og hjerte. Det er en plade, der kan få en fantastisk malmstrøm af følelser, gåsehud og velvære til at ramme som et lyn fra en klar himmel, men jeg anerkender samtidig, at det næppe er alle, der kan købe Skarnets præmis med den relativt rene vokal og de dybe budskaber. Jeg opfordrer dog alligevel til, at man prøver, mens jeg vil glæde mig til at følge Skarnet i mange år fremover.

1. Præludium
  2. Vinger til salg
  3. Mælkebøttebarn