Roxxcalibur - Lords Of The NWOBHM

Lords Of The NWOBHM

Genrer:Heavy Metal, Hard rock
Spilletid:61.10
Antal numre:15

New Wave of British Heavy metal fra Tyskland - og så er det ikke engang løgn. Roxxcalibur er nemlig et tysk tribute band, som har specialiceret sig i at lave coverudgaver af NWOBHM (det vil sige britisk heavy metal fra slut-70erne til midt-80erne), og "Lords of the NWOBHM" er bandets andet album (det skal nævnes, at musikerne i Roxxcalibur er ganske rutinerede og har baggrund i bands som Viron, Hateforce One, Abandoned og Mass Grave m.fl.).

Okay, så det er et album med covernumre, og der er ikke rigtigt tale om nyfortolkninger som sådan, da Roxxcaliburs versioner er meget tro mod originalerne; den største forskel fra originalerne er den moderne produktion samt vokalist Alexx Stahls karakteristiske stemme.

Skiven indeholder både velkendte klassikere og mere obskure perler. For eksempel kan du høre en version af Satans "Heads Will Roll", Tygers of Pan Tangs "Hellbound", "Satan's Serenade" af Quartz, "If Heaven is Hell" af Tokyo Blade, Oxyms "Music Power", "Angel of Death" af Sparta og et Saxon nummer, der åbenbart ikke har være udgivet - nemlig "Lift Up Your Eyes" (som er et lækkert harmonifyldt heavyrocknummer med gallopguitarer og alt, hvad der skal være); desuden er der, til dem, der vil have den lidt mere hårde stil, en udgave af Venoms "At War with Satan".

Nå, men hvad er der så at komme efter på dette album andet end en bunke covernumre? For det første var NWOBHM den mpske vigtigste bevægelse i heavy metallens historie, og mange af bandsne forblev obskure og gled helt ud i glemslen, selvom de havde stor indflydelse på figurer som Lars Ulrich, og så er mange af disse numre ganske simpelt fede. For det andet, så kan denne samling af covernumre, der jo er inspillet med moderne lyd, fungere som et indgangspunkt for yngre metalhoveder ind i NWOBHM-universet; jeg synes selvfølgelig, man skal høre originalerne, men yngre lyttere vil måske have svært ved at håndtere den rå analoge lyd, som de har, og dermed kan albums som dette fungere som en slags overganszone. For det tredje, og vigtigt, synes jeg, at dette album viser, at NWOBHMs essens er tidsløs; det lyder som om numrene kunne være skrevet i går.

Er du fans af klassisk metal, bør du tjekke denne hyldest til original britisk metal ud.