The HU - The Gereg

The Gereg

Genre:Folk Rock
Spilletid:49:42

Make Mongolia Great Again!

For lidt under et år siden blev jeg bekendt med mongolske The Hu. Det var ikke noget, jeg selv havde fundet eller opsøgt. Næh, men da jeg tjekkede diverse SoMe-platforme om morgenen d. 28/9 2018, havde jeg fået så mange notifikationer og beskeder fra folk om, at jeg straks burde høre en ny sang, ved navn ”Yuve Yuve Yu” af et band, der kaldte sig The Hu, da de mente, at det lige ville falde i min smag. Det skulle vise sig, at alle de mange folk, der havde skrevet til mig, havde ret. Generelt skulle det da også vise sig, at The Hu havde fat i den lange ende, da den ene sang nu har omkring 24 millioner visninger. Det er faktisk over 20 millioner flere, end der bor i Mongoliet. Som tiden gik, udgav de tre yderligere singler, der også er blevet set/hørt millionvis af gange, og bandet er pt. på en totalt udsolgt tour i USA og Canada efter at have spillet en ligeledes komplet udsolgt tour i Europa. Ergo må dette beregnes som den største mongolske invasion siden år 1241, hvor den gyldne horde stod foran Wiens porte. Denne gang slås  de dog ikke med krumsabler og buer, men med strubesang, folkeinstrumenter og headbanging!

хүн

Albummets titel, The Gereg, er en reference til det pas-system, som Chinggis Khaans (Djengis Khan på dansk) yngste broder, Temüge, skabte. Det skulle senere inspirere den vestlige verden helt frem til det rødbedefarvede pas, du har gemt i natbordsskuffen. Meningen med titlen er, at The Hu ser sig selv som ambassadører og diplomater fra Mongoliet, og at deres mission er, at øst og vest skal mødes via musikken. Da jeg tidligere på året interviewede bandet, fortalte de også, at de mener, at deres folkemusik har en urgammel kraft i sig, der taler til vores indre urmenneske og dermed vækker nogle følelser, vi alle, uanset farve, kultur og tro, kan genkende. Det lyder jo meget fint, og måske lidt for holistisk, men deres popularitet taget i betragtning, så har de måske ret?

De beskriver selv deres musik som ”hunnu rock”. Hunnu er både en reference til hunnerne, men også til deres ord for menneske (хүн), så igen kan vi se, at det handler om, at det er musik lavet af mennesker til mennesker uanset hvad. Selve musikken er blevet beskrevet, som ”heavy metal møder folkemusik”, hvilket ikke – som sådan – er forkert, men der er ikke super meget heavy over det, da langt det meste af musikken er akustisk. Vi er nærmere ude i noget ”hard-folk-rock” – altså virkelig ond lejrbålsmusik. Samtlige sange synges på mongolsk, den primære teknik er strubesang, og de dominerende instrumenter er de klassiske mongolske, dvs. morin khuur, topshur, jødeharpe og fløjte. En del af sangene har dog også elektrisk bas, og en enkelt har også en elektrisk guitar med (det værende sangen ”Chinggis Khaan”). Det skal siges, at når de spiller live, så bliver hele bandet akkompagneret af ekstra musikere, der agerer backing-band med klassiske metalinstrumenter, altså guitar, bas og trommer, for at give musikken lidt mere gennemslagskraft.  Det er lidt en skam, de ikke gør det på pladen, da det ville give lidt mere ”kapow”. Men nok om det!

Albummet er særdeles velproduceret, sangene er velskrevne og velkomponerede, og hvis man er til strubesang eller mystiske asiatiske sprog, så er det jo kun et plus!

Desværre lidt for meget af ”The Same”

Dog er det ikke alle numre, der er lige spændende eller bidrager med ret meget andet end, at de fylder. Numre som ”The Gereg” og ”The Same” er klassisk fyldstof og ærligt talt kedelige og intetsigende. Albummets lukker, ”Song of Women", er heller ikke det mest imponerende nummer nogensinde. Albummet får altså en lidt slap afslutning, og den generelle spændingskurve svinger lidt for meget til, at der bliver opbygget et reelt flow. Hvis man har set dem live, så ved man, at de har flere sange fx et nummer som ”Black Thunder” eller ”This is the Mongol”, der begge er suveræne, men desværre ikke med på albummet. Havde de været det i stedet for de sidste tre numre, så havde The Gereg haft et bedre flow og fået en højere karakter, men som det er nu, må de ”nøjes” med et stort 7-tal!

1. The Gereg
  2. Wolf Totem
  3. The Great Chinggis Khan