A Horrible Death To A Horrible Man - Escape Escape

Escape Escape

Type:EP
Antal numre:5

Ny dansk kvartet spiller dyster, tung og dragende nyfortolkning af klassisk grunge.

Et både klassisk og nytænkende mini-album

Et nyt dansk band med et uhyre mundret navn har set dagens lys. A Horrible Death To A Horrible Man er en københavnsk kvartet, der spiller det, de selv kalder post-traumatic rock. Og det gør de virkelig godt. Mini-albummet Escape Escape rummer både det klassiske og det nytænkende.

Post-traumatic rock

Fire gutter med baggrund i fire forskellige københavnske undergrundsbands udgør A Horrible Death To A Horrible Man. De er ikke meget for at sætte mærkat på musikken, og tøver heller ikke umiddelbart med at synes, at det antal af sub-genrer, der findes er temmelig vanskeligt at finde rundt i. Derfor kalder de hverken deres egen musik for grunge, stoner eller sludge, men foretrækker derimod deres egen definition, post-traumatic rock. Der er nemlig fokus på det mørke, tunge og dystre - både når det gælder stemning, tekstunivers og instrumenternes dunkle lyd i det mørke og sumpede lydbillede.

Tempoet er tungt og tilbagelænet, akkordskiftene er ganske få, bassen er dyb som et krater i helvede og vokalen er rå og upoleret. Umiddelbart er der varslet god gammeldags grunge, når man fyrer op for Escape Escape, og lighederne med Alice In Chains og Stone Temple Pilots er da også både mange og tydelige (det er især bemærkelsesværdigt hvor meget forsanger Peter Strange Echwalds stemme minder om Scott Weilands!). Her er dog også andre elementer i spil for at gøre musikken vedkommende og relevant, så det ikke bare er et tilbageblik til de tidlige 90’ere. De fem sange på Escape Escape er nemlig eksekveret med en skarphed, grundighed og præcision, der, en anelse ulig den klassiske grunge, inviterer lytteren indenfor i et dragende lydunivers, der kræver tålmodighed og indlevelse. Her er et nøje overvejet fokus på selv den mindste detalje, og det klæder musikken rigtig godt.

En udadvendt og imødekommende lytteoplevelse

A Horrible Death To A Horrible Man er en god frisk nyhed på den danske hard rock-scene, og der er næppe mange, der lyder ligeså godt og har ligeså meget på hjerte. På et fundament af klassisk støjrock og grunge bygger de deres helt egen nyfortolkning af den mørke og dystre rock, og det gør de rigtig godt! Hvor den gamle Seattle-grunge var meget indadvendt i sit udtryk, formår A Horrible Death To A Horrible Man at gøre musikken imødekommende og udadvendt – og det er I sig selv en flot bedrift.
De skal måske passe på, at udtrykket ikke bliver en tand for stenet og ensformigt i lyd og tempo så den udadvendte dynamik tabes, men alt i alt er Escape Escape en rigtig interessant lytteoplevelse, der fortjener en masse medvind. Godt gået!

1. Drifting Through
  2. A Sudden Violent Displeasure
  3. Resurrection Creek