Galge - Herlig

Herlig

Type:EP
Genre:Death metal
Antal numre:3

Man skal altid gå med den første indskydelse

Ser man på bandnavnet Galge, lyder det lidt hen ad noget død eller black metal. Men kigger man derefter på titlen på deres debut-EP, Herlig, kombineret med bandnavnet, ryger tankerne pludselig over i noget mere indiepop-/rock-præget. Nogle tanker, der ikke ligefrem svækkes, hvis man tager et kig på deres officielle bandfoto: fire unge knægte på række, ryg mod mave og med armene om hinanden – det bliver næppe mere efterskole-indie-band end dette. Man bør dog gå med associationerne, man fik fra bandnavnet, for det er en omgang tung død, black og grind, som Galge har kogt sammen på deres debut-EP.

Skåret ind til benet

Otte og et halvt minut. Det er alt, hvad Galge skal bruge for at demonstrere deres ekstremmetalliske kunnen, og hvorfor man lige bør skrive sig deres navn bag øret, hvis man har bare den mindste smule interesse for dansk dødsmetal. For på trods af de ligner nogle, der er bedst til John Mayer-covernumre, er det en herlig omgang smadder, de kaster efter deres lyttere.

Over EP’ens tre numre byder Galge på lidt af hvert fra den dødsmetalliske palet. Der er fed amerikanerdød a la Cannibal Corpse på ”Væmmelig”, huggende Lamb of God-grooves på ”Afskyelig” og et strejf af Revocation krydret med kold norsk black metal på ”Modbydelig”. Men på trods af at man nærmest kan trække streger mellem samtlige sektioner, og hvilket band inspirationen er taget fra, så lyder det aldrig som doven plagiering, for Galge besidder en evne til at holde alt forholdsvist simpelt, stramt og fængende. Her er ingen dræbende kedelige ekskursioner udi black metal-inspireret groovy dødsmetal. De forskellige riffs og sektioner går lige til sagen, rammer præcist med den ønskede effekt og overlader pladsen til den næste i køen.

Der er ingen tvivl om, at Herlig er en EP skrevet til at blive spillet live. Der er både fræsende energiske sektioner, der med garanti kan få publikum op af stolene, men også sektioner, der er som skabt til at brække nakker i hobetal, præcis som man forventer det af en god omgang død. Derudover har ”Afskyelig” endda nogle yderst dansable thrash-rytmer, så når publikum har fået lidt ekstra inden for vesten, kan de også få svunget træbenet.

Herlig er lige præcis, hvad Galges debut-EP er. Det er tonstungt, fængende og lige til sagen. Så nu hvor Illdisposeds seneste plade ikke var værd at råbe hurra for, og Baest har kurs mod verdensherredømmet, så er Galge et tredje glimrende århusiansk alternativ, hvis du vil have god gedigen død, du kan ryste garnet til.

1. Afskyelig
  2. Modbydelig
  3. Væmmelig