Ektomorf - Retribution

Retribution

Genre:Thrash metal
Antal numre:14

Ungarske Sepultura-fans har læst på lektien.

Det er ikke hver dag man sætter sig for at høre en skive fra et ungarsk heavy-band, der forlængst har proklameret, at de er gigantiske Sepultura-fans, og også lyder sådan. Det er dog, ikke desto mindre, hvad Ektomorf er. Dannet i de tidlige 90’ere, så er det et erfarent band vi har med at gøre, og Retribution er da også intet mindre end bandets niende udgivelse.

Der findes bands, der aldrig nogensinde fornyer sig selv eller ændrer deres stil eller udtryk. Enten bliver man træt af dem efter deres tredje eller fjerde album, eller også hænger man ved, fordi der bare er et eller andet dragende over deres “stick to your guns"-attitude. Ungarske Ektomorf er nu ved deres niende full-length, og der er absolut intet nyt under solen. Stilen er stadig thrashet groove-metal, der som altid minder så meget om Soulfly og Sepultura, at det næsten lyder som rendyrket kopi - en kritik bandet også er stødt på utallige gange før. Hele pibetøjet - vokal, trommer, guitar osv. - lyder fuldstændig som Sepultura i deres velmagtsdage. Momentvis kan man dog også, hvis man skal lede efter afvigelser, støde på breakdowns, riffs og kortere passager, der minder om det tidlige Machine Head. Og lytter man godt efter, kan man også høre lidt Robb Flynn i vokalen. Faktisk vil jeg gå så vidt som at sige, at hvis Sepultura og Machine Head havde lavet en skive sammen i, lad os sige 1995, så ville den have lyt sådan her. “Men det lyder sgu da meget cool?!?" tænker du sikkert - og ja, det er det faktisk også! Ektomorf, og ikke mindst Zoltan Farkas, som er drivkraften og eneste tilbageværende medlem fra det originale lineup, er mega dygtige sangsnedkere. Aggressionen og energien er helt i top, og selvom der er sange, der kun fungerer som fyld, så er Retribution faktisk en ganske udmærket skive, der i øvrigt er super godt produceret. Stilen er selvsagt hørt før, og der er absolut ingen overraskelser, men man må omvendt sige, at de fandeme er dygtige til det de gør!

Hvis ens holdning er, at 90’erne er et overstået kapitel, og man bør se fremad i stedet for tilbage, så lad Ektomorf ligge. Men hvis man køber præmissen, er fan af genren og ikke har noget imod at et band lyder fuldstændig som deres forbilleder, så tjek dem ud. De kan nemlig godt spille, og de har fat i den lange ende inden for deres genre.

Trackliste: 1. You Can’t Control Me 2. Ten Plagues 3. Face Your Fear 4. Escape 5. Who The Fuck Are You 6. Numb And Sick 7. Lost And Destroyed 8. Souls Of Fire 9. I Hate You 10. Watch Me 11. Mass Ignorance 12. Save Me 13. Whisper 14. Collapsed Bridge

You Can’t Control Me - Lyder det lidt som Sepultura? Ja for fanden, men det holder stadig!