Hammer Of The Witches

Genre:Black metal
Spilletid:55.59

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Cradle Of Filth er i topform og klar med et lækkert album!

Bandet som man enten elsker eller hader…

Britiske Cradle Of Filth er et af de bands, som de fleste har en holdning til. Man er enten fan eller bryder sig absolut ikke om dem. Det er nok især Dani Filths ekstreme og til tider ret skingre vokal, der er skyld i sidstnævnte. Bandet, der har huseret siden 1991, leverer anno 2015 ekstrem goth metal med et strejf af death og black metal suppleret med raffinerede input af symfoni- og orkestertoner og… for der er mere endnu: enkelte elektroniske indspark. Cradle of Filths 12. Studiealbum, Hammer of the Witches, ligger i en anden liga end bl.a. forgængeren fra 2012 The Manticore and Other Horrors , der i mine ører hørte til blandt de mere skuffende albums fra bandet. Men nu er de atter på vej i den rigtige retning.

Et velkomponeret album spækket med lækkerier…

Hammer of the Witches består af 11 bombastiske og perfekt sammenskruede numre. Allerede introen ”Walpurgis Eve”, der består af både klaver, violin og orkestersymfoni, indikerer, hvad man kan forvente sig af resten af albummet, og mavefornemmelsen viser sig at holde 100 %. For Cradle Of Filth har på albummet faktisk formået at finde lidt af magien fra 90’erne frem igen samtidig med. at Dani Filths vokal kører lidt mere i de dybere toner, hvad han sikkert ikke vil blive udskældt for.

Cradle Of Filth mestrer at skabe dramatik og mystik ved at tilføje forskellige elementer, som f.eks. orkestrale toner, korsang og kvindevokal, og uden at det løber løbsk, hvilket netop er noget af det, jeg rigtig godt kan lide ved bandet. Selvom de forskellige numre er spækket med symfoni, korsang og finurligheder, der nemt kunne gå hen at tage overhånd, så er numrene sammensat på en velafbalanceret måde, så man ikke farer rundtosset rundt i orkestergraven. De forskellige instrumenter og mange detaljer spiller virkelig fornemt sammen, og der leveres bl.a. lækre guitarriffs og soloer med touch af både death og thrash metal.

Tag et lyt til nedenstående nummer ”Enshrined In Crematoria” og hør hvor lækkert, det er skruet sammen. Jeg er virkelig begejstret for, at man hører hver en detalje fra hvert instrument, samtidig med at lyden som helhed er fyldig, behagelig og blød. Bemærk bassen, der også shiner uden at være dominerende – det er den slags, der gør én glad, ikke?

Der er desuden også nogle interessante elektroniske elementer på Hammer of the Witches. På nummeret ”Right Wing of the Garden Triptych” er der bl.a. en markant elektronisk intro, der fungerer super godt – især i følgeskab af keyboardspiller Lindsay Schoolcrafts vokal, der i øvrigt dukker op flere steder på albummet og giver et fint modspil til Dani Filths vokal.

Begejstring og håb…

Der har gennem årene været mange udskiftninger blandt bandmedlemmerne, og det nuværende line-up er forholdsvist nyt, hvilket dog på ingen måde har negativ indvirkning. Tværtimod, så kunne det tyde på, at Dani Filth er back-on-track med et team bestående af dygtige musikere, der giver et friskt pust og er med til at finde lidt af det gode fra 90´erne frem igen, dog selvfølgelig tilsat nye input.

Jeg er ganske begejstret for Hammer Of The Witches, og eneste minus er, at Dani Filths vokal generelt har sine svage momenter og nok aldrig kommer til at sidde 100 % i skabet fra start til slut. Hvis der havde været mulighed for også at give halve karakterer, havde Hammer Of The Witches fået 8.5, men det bliver i stedet til 8 kæmpe store kranier her fra!

1. Walpurgis Eve
  2. Yours Immortally
  3. Enshrined In Crematoria