Circle of Silence - The Blackened Halo

The Blackened Halo

Genrer:Power metal, Melodisk Metal
Spilletid:48.40

"The Blackened Halo" er andet album fra de tyske power metallere Circle of Silence...

... og det er lige power metal efter min smag: hårdtslående men samtidigt melodisk; episk uden at være alt for cheesy; konventionelt men ikke for gammeldags. Egentligt ville jeg nok beskrive det som værende musikken på dette album som værende en mellemting mellem thrash eller speed metal og power metal (men mest hældende mod power metallen).

Lige fra det første nummer "Synthetic Sleep", der starter i bedste speed metal tempo, og derefter veksler mellem groovy riffs og Jon Schaffer-agtige hyper gallop riffs, er der knald på, og de fleste numre er faktisk ret godt balanceret mellem melodi, groove, knald på og episke guitar-harmonier og tunge riffs og breakdowns. Som vanligt i power metal, er omkvædene melodiske, fængende og episke. Og så er der enkelte steder, hvor det lyder som om, at Circle of Silence har ladet sig inspirere af melodeath og melodisk metalcore, hvilket man kun kan respektere.

Sanger Nick Keim har en mere rocket stemme, end man måske er vant til i power metal, og han lyder måske lidt som en blanding af Rock 'n' Rolf og Blaze Bayley. Således tilføjer hans stemme lidt råhed til Circle of Silences allerede hårdtslående power metal, men samtidigt mangler det storladne i vokalen, som mange fans af power metal jo er så glade for. Personligt passer Nick Keims sangstil mig dog ganske fint, men man skal bare ikke forvente en Michael Kiske eller Matt Barlow.

"The Blackened Halo" en samling stærke og rockede power metal sange, hvor der er fokus på power og kick-ass fremfor storladenhed - power metal med nosser.