Blastroid - Friend

Type:EP
Genre:Hard rock
Antal numre:5

Poppunket heavy

Blastroid er et heavy metal-band fra Albertslund. De spiller efter egne ord hard rock uden dikkedarer og har flere udspil bag sig. De fem numre, som udgør bandets nyeste EP, vidner dog også om en higen efter at tilsætte andre elementer til den ’blastroide’ sovsegryde, så lidt dikkedarer kommer der dog på middagsbordet.

Det dufter velkendt

Forretten, det første nummer ”Rocket Ship”, er faktisk noget af det bedste på EP’en. Forsanger Allan holder de sprøde toner på de helt rigtige steder, og der er i den grad fyret op for de rigtige ingredienser i denne spændende rejecocktail af et åbningsnummer. Et lille aber dabei er dog, at der stadig er noget dansk accent at spore i forsanger Allans stemme, og selvom det ikke kommer i vejen for det tekniske udtryk, så kommer man til at bemærke det en gang imellem – som en upillet reje i mængden.

Rent musikalsk er der nogle spidsfindigheder ved Blastroid, som jeg godt kan lide og samtidig ikke bryder mig om. Hvis man har spillet de gamle Tony Hawk Skateboard-spil, er man bekendt med de lidt punkede/poppunkede tracks, som prægede lydsiden deri. Dem får man lidt en smag af hos Blastroid, og der er mange nostalgiske tanker, som vågner ved gennemlytningen af Friend. Tankerne ledes hen på de tidlige Iggy Pop-dage, og selvom man mindes disse, så kommer Blastroid desværre ikke helt i mål. Der er ikke de hooks, som man ønsker i fængende omkvæd, og nogle lidt spøjse sangmæssige former gør resten af det musikalske måltid til en sædvanlig omgang karbonader med kartofler, evt. tilsat en delikat smørsovs i ny og næ, som man kunne ønske sig, der var mere af.

Jeg tror, at den fandenivoldske attitude, som man bestemt mærker skinne igennem hos Blastroid, er dårlig egnet til CD-formatet. Det er ikke Blastroids skyld, for jeg kunne forestille mig, at deres liveshows bliver der, hvor de sætter deres utrættelige fodspor, og hvor man ønsker sig mere – som den lækreste dessert. Og skulle det være tilfældet, så skal jeg med glæde bede om to portioner, men denne gang er jeg mættet og vil egentlig bare gerne slå mave.

1. Rocket Ship
  2. I'm Done
  3. Draw The Line