Adrenaline Mob - We the People

We the People

Genre:Heavy Metal
Antal numre:13

Udskiftninger og tragisk ulykke

Adrenaline Mob, der så dagens lys i 2011, blev dengang af mange betegnet som en supergruppe bestående af Mike Portnoy (eks-Dream Theater), Russell Allen (Symphony X) og Mike Orlando (kendt fra Zakk Wylde). Siden har Mike Portnoy dog forladt bandet pga. musikalske uenigheder, og Adrenaline Mob kan i dag betegnes som Russell Allens heavy metal-projekt, der både har inspiration i de gamle heavy metal-rødder, men samtidig tilføjer en fornyet lyd – blandt andet  i form af Mike Orlandos guitarspil.

Adrenaline Mob har haft en del udskiftninger på basfronten og har på tragisk vis mistet endnu en bassist for en lille måned siden. Bandet blev i deres tourbus påkørt, og bassist David Zablidowsky mistede livet ved dette. Hvad planerne videre er for Adrenaline Mob er endnu ikke meldt ud.

Heavy metal

We the People er heavy metal fra den gamle skole; der høres blandt andet flere små riffs og fraser, der er inspireret af ældre bands. Mest klart står det i “Lords of Thunder”, der tekstmæssigt og til tider lydmæssigt kunne være taget ud af et Dio-album, tilføjet en mere moderne og frisk lyd. Dette nummer har desuden et C-stykke, der minder om et riff fra  Kansas’ “Carry on Wayward Son”, tilføjet en solo i bedste Europe-stil, hvor jeg gætter på, at I kender det nummer, soloen lyder yderst bekendt med. Flere af disse små musikalske referencer findes der mange af på dette album, men igen tilføjet en mere moderne lyd og energi. Personligt finder jeg numrene “Chasing Dragons”, “King of the Ring” samt balladen “Blind Leading the Blind” meget appellerende og som god musikalsk underholdning for mine ører. Derudover bør Russell Allen fremhæves, da han stadigvæk er blandt toppen af heavy metal-sangere. Trods Russell Allens stemme er knap så stærk som i 90’erne, kan manden stadigvæk synge røven ud af bukserne.

Det kan til tider diskuteres, om det bliver lidt for cheesy – blandt andet når albummet sluttes af med Billy Idols “Rebel Yell”. Damn, jeg er vild med det nummer, men det er også lidt billige point, der måske burde være udskiftet med eget materiale – så kunne de gemme denne perle til deres turné.

Gammel vin

Adrenaline Mob består af musikere, der kan spille på deres instrumenter samt skrive velkomponerede heavy metal-numre. Når dette er sagt, kan der stilles spørgsmål til, hvor meget nyt bandet bringer til musikverdenen, men man behøver vel ikke altid opfinde den dybe tallerken. Hermed kan der også drages den konklusion, at albummet fungerer godt og bestemt fortjener at blive lyttet til, men nogen klassiker eller større berettigelse i et musikhistorisk perspektiv får det nok næppe. Syv velfortjente velspillede heavy metal-kranier kan jeg sende af sted til Russell og co.

1. King Of The Ring
  2. We The People
  3. The Killer's Inside