Aphyxion koncertoversigt 2017

Aphyxion, Billy Boy In Poison og Contrition

BETA2300, København S

Contrition - Afskedskoncert

Contrition

Afskedskoncert fra Contrition

Det danske band Contrition takkede af efter otte år i metallens tegn og det med en speciel gæsteoptræden fra bandets gamle forsanger Nico. Det gjorde, at stemningen lige blev løftet en tand i vejret, og Beta var efterhånden en kogende lille københavnerhytte, hvor det kun blev varmere og varmere som aftenen skred frem. Det var tydeligt at mærke, at bandet var på fra start, dette skulle være en afsked med manér. Der blev da også hygget i krogene og headbanget til den blandede skare af metal, som tonede ud over Beta. For er det noget, Contrition kan, så er det at blande de forskellige genrer. Hoveddelen er klart progressivt, men de blander elementer som thrash, død og groove ind i det hele, som alt i alt giver en energisk og brutal fremtoning på scenen, i sand metalånd.

Hvad medlemmerne nu skal lave, ville de ikke alle ud med, men de fortalte dog, at Morten (bassist) skal til at være en del af TRWLR, der spiller en blanding af black og død.  Men mon ikke vi får et par af de andre Contrition-drenge at se på scenen igen.

8/10

Billy Boy in Poison

Billy Boy In Poison

De fem efterhånden kendte københavnerdrenge var aftenens andet band. De spiller et mix af dødsmetal og metalcore, som de også blev kendt for. De har tidligere været på turné med Hatesphere​, samt opvarmet for Aborted, så de ved, hvordan de skal få en sal til at bange med. Det var da også tydeligt, at publikum kendte til netop de her drenge, for da numre som ”A Shadow Of My Past” og ”Decadent God” startede, var det nemt at se, at publikum genkendte netop disse.

8/10

Aphyxion

Aphyxion band

Ribe-drengene nåede den københavnske metalscene fredag aften, og de var klar allerede inden koncerten. Her fortalte Michael nemlig, hvordan det er, pludseligt at være den, som trækker publikummet til spillestederne, fremfor at være opvarmningen til de bands, der normalt gør det. Denne omvæltning er de fem drenge stadig ved at vænne sig til, men de befinder sig dog særdeles godt i midten af det hele og glæder sig til at se, hvad fremtiden byder på.

Da de gik på scenen, var der stimlet en del flere publikummer sammen, og det var tydeligt at se, hvem de var kommet for at lytte til. Michael vendte ryggen til publikum, og da han vendte rundt igen, stod den i Aphyxions tegn den næste time. Der var sved, skål, grin, growlen, sang i et stort mix, og Beta var ved at koge over af intensivitet. Der var flere gange undervejs, hvor publikum dannede moshpits og skrålede med til sange som ”When The Lights Begin To Fade” og ”Consumer Consumed”, som er ægte Aphyxion-klassikere efterhånden. Den kontakt, drengene har med publikum, skal også nævnes som ekstraordinær, de smiler og giver high fives, og man får næsten en følelse af, at hvis de kunne, inviterede de hele salen op på scenen for at dele oplevelsen med dem. Det er tydeligt at se, at de får energi fra publikum og dermed giver den ekstra tryk på scenen. Vi må nok sande, at Ribe-drengene er blevet til Ribe-mænd.

10/10