Nightwish - Endless Forms Most Beautiful

Endless Forms Most Beautiful

Genre:Melodisk Metal
Spilletid:78.52

Music made most beautiful

Finlands bud på Volbeat?

Efter et større filmprojekt er et af Finlands største metalbands tilbage. Nightwish har været populære i hjemlandet siden debutalbummet, men slog for alvor igennem på verdensplan med Once fra 2004. Nu, med tredje forsanger Floor Jansen (også fra ReVamp) i spidsen, bliver det spændende at se hvordan Nightwish anno 2015 lyder. Jeg kan love jer, I bliver ikke skuffede.

Gå på opdagelse i et musisk eventyrland

Albummet starter lige på og hårdt med ”Shudder Before the Beautiful”. Selvom sangen ikke er den mest intense på albummet er der alligevel en god energi og en voldsom dybde, hvoraf sidstnævnte går igen gennem hele albummet.

Gennem de stille vers på ”Elan” og de super energiske omkvæd på ”Endless Forms Most Beautiful” er der en helt exceptionel dybde der ikke tidligere er set på et Nightwish-album. Jo mere man lytter til albummet, jo flere lag lægger man mærke til. Dette er tydeligst i ”Eyes of Sharbat Gula”, der, selvom det ikke er Nightwishs bedste instrumentalnummer, virkelig afspejler hele albummets æstetik.

Albummet har desuden noget for både gamle og nye Nightwishfans. ”Yours is an Empty Hope”, ”Endless Forms Most Beautiful” og ”Edema Ruh” leder tankerne hen på Nightwishs ældre materiale, mens ”Weak Fantasy” og ”Elan” virker som taget fra Dark Passion Play og Imaginaerum. Udover dette, giver ”Shudder Before the Beautiful”, ”Alpenglow” og ”The Greatest Show on Earth” noget helt nyt til Nightwishs arsenal af musiske oplevelser.

Det længste show fra Nightwish

Et af albummets mest interessante dele er sidste nummer. ”The Greatest Show on Earth” er det længste nummer Nightwish nogensinde har lavet. Gennem de 24 minutter nummeret varer bliver lytteren dog kastet ud på en rejse gennem flotte lydbilleder og episke sammensætninger, hvor både band, vokal og orkester virkelig kommer til sin ret. Fra den æstetiske klaverintro til biolog Richard Dawkins citering af Charles Darwins The Origin of Species i slutningen, er ”The Greatest Show on Earth” et interessant stykke musik, der opretholder lytterens interesse i højere grad end de fleste tre-minutters sange.

Et af Nightwish bedste albums

Endless Forms Most Beautiful er et utrolig flot og gennemført album. Det indeholder noget for både gamle og nye fans af Nightwish og har et strejf af nyt, der giver albummet en frisk følelse. Den nye forsanger Floor Jansen udfører et super godt arbejde, og gør med hendes flotte variation musikken gennem hele albummet spændende. Albummet vinder dog mest på dybden. Jo flere gange man lytter til numrene, jo flere små detaljer og lag lægger man mærke til, hvilket denne anmelder er vild med.

Endless Forms Most Beautiful ligger i den rigtig gode ende af Nightwishs diskografi, og er et must-have for fans af symfonisk metal.

Selvom Élan ikke er det bedste nummer på albummet, afspejler det rimelig godt hvad man kan forvente.

1. Shudder Before The Beautiful