Meridian spiller koncert i Kosmorama, Bramming .
Meridian - Margin Of Error

Margin Of Error

Genre:Melodisk Metal

Når mestrene hviler på laurbærrene

Den svære treer

Danmarksmestrene i melodisk metal, esbjergensiske Meridian, er nu aktuelle med deres tredje langspiller, som har fået titlen Margin Of Error. Den dygtige kvintet spiller stadig fremragende og medrivende musik, men det velkendte høje niveau er desværre ikke helt deroppe, hvor det plejer at være. Kort sagt mangler der mod, opfindsomhed og en mere tydelig rød tråd.

Det høje niveau kunne sagtens være endnu højere

Marco Angioni er ny guitarist, og han er endda også manden bag knapperne på Margin Of Error. Derudover synes alt dog at være, som det plejer hos Meridian. Frontmand Lars Märker har stadig en af landets bedste vokaler inden for genren, og resten af bandet er ligeledes upåklageligt energiske og velspillende.

Første skæring “The Devil Inside Us All” lægger hårdt fra land, og der går ikke mange øjeblikke, før man som lytter er blevet ført ind i det velkendte Meridian-univers. Det hårdtslående riff og den gode melodi er medrivende som bare fanden, hvilket også er tilfældet på efterfølgende nummer, "Off To War" – klart et af pladens bedste.

Den thrashede “Disconnect” med gæsteoptræden af Steve Smyth (Testament, One Machine, Nevermore) samt Iron Maiden-hyldesten “Scream For Me” skal også nævnes, når vi nu snakker om albummets stærkeste skæringer, men generelt vil garvede fans af Meridian være svært tilfredse med langt det meste af Margin Of Error. Personligt savner jeg dog først og fremmest en rød tråd. Rent tematisk kommer vi omkring både liv, død, krig, kærlighed, indre dæmoner, psykisk sygdom og sågar også global opvarmning. Genremæssigt berøres thrash, hard rock, melodisk rock, NWOBHM samt storslåede episke power metal-hymner. Nummer for nummer fungerer det nogenlunde, men som helhed kommer pladen til at fremstå en anelse rodet og vil simpelthen for meget – på for lidt plads. Og hvor er overraskelserne? De er der desværre ikke. Nok spiller Meridian ret fedt, men i forhold til tidligere udgivelser er numrene på Margin Of Error ret forudsigelige.

Jack of all trades – master of none

Generelt er Meridians tredje album rigtig fornuftigt skrevet og eksekveret. Det er ikke mange andre melodiske metalbands, der når Meridians høje niveau, men jeg savner to ting: Dels mangler der noget sammenhæng i alle de ting, der cykles rundt i både musikalsk og tematisk, og dels savner jeg et par afstikkere, hvor bandet træder ud af sin komfortzone og tager nogle chancer. De viser en masse smagsprøver på, hvad de kan, men excellerer ikke i nogen af disciplinerne. Bevares, bundniveauet er abnormt højt, men jeg savner et par unikke numre, der skiller sig ud og hænger ved.

1. The Devil Inside Us All
  2. Off To War
  3. Second Best