Kreator 2017 by Claus Ljørring
Kreator 2017 by Claus Ljørring

Kreator, Sepultura, Soilwork og Aborted

Amager Bio, København S

Hvis man er til thrash metal, headbanging og samtidig var så heldig at have sikret sig billet til en af årets største musikoplevelser, så fik man alt, hvad hjertet kunne begære i et brag af en monsterkoncert. Tyske Kreator havde inviteret brasilianske Sepultura med på turne, og med som opvarmning havde de valgt det belgiske band Aborted og svenske Soilwork.

Aborted (support)

Belgiske Aborted startede desværre aftenens show foran en halvfyldt Amager Bio. Når jeg skriver desværre, er det fordi, at køen ude foran indgangen til Amager Bio var ganske stor. Derfor gik en del af de fremmødte publikummer glip af første opvarmningsband, som leverede et ganske fornuftigt show. Bandet spiller en blanding af dødsmetal og grindcore, og de gav os en tung omgang metal. Selvom bandet forsøgte at få publikum med, så var det tydeligt, at klokken ikke var meget mere end seks om aftenen denne mandag, og de fleste var nok taget direkte fra arbejde for at kunne nå at være der, når dørene åbnede. Publikum var nok underholdt af Aborted og deres aggressive musik, men der kom ikke rigtig gang i salen.

Aborted havde både den halvtomme sal og tidspunktet imod sig, men leverede en ganske fornuftig koncert uden de store overraskelser.

6/10

Soilwork (support)

Soilwork 2017 by Claus Ljørring

Aftenens sidste opvarmningsband var svenske Soilwork. Svenskerne var sidst på besøg i hovedstaden i juni 2016, hvor de spillede en fed koncert på Biblioteket. Bandet virkede tændt og gav, hvad de havde i sig, for at få gang i en moshpit på gulvet, men om musikken ikke faldt i publikums smag, eller det var den helt igennem elendige lyd, der var skyld i den lidt flade fornemmelse, man stod med, efter bandet havde forladt scenen, vides ikke. Men sikkert var det, at musikken aldrig kom over scenekanten og fik den medrivende effekt, som man gerne ser, når publikum skal varmes op til aftenens hovednavne. Vi fik masser af Soilworks store hits, men lyden dræbte især forsangerens vokal og efterlod lydindtrykket noget mudret. Hvem, der stod for lydopsætningen, ved jeg ikke, men det var i den grad en ommer. Rigtig ærgerligt, når man før har oplevet, hvad Soilwork kan levere under bedre forhold.

Havde lyden levet op til normal standard for, hvad der forventes af Amager Bio, så havde bandet også fået en højere karakter, men desværre fik Soilwork ikke fat i publikum denne aften, og derfor får de en middel karakter.

5/10

Sepultura

Sepultura by Claus Ljørring

Så blev det tid til aftenens første hovednavn, og ud fra lyden fra publikum var det et glædeligt gensyn med de brasilianske giganter. Bandet har flere gange gæstet vores kongerige, og sidste gang, jeg oplevede dem, var i 2014, hvor de gav den gas på Copenhell. Bandet, som blev dannet helt tilbage i 1984, spiller en blanding af thrash og groove metal tilsat en masse brasilianske rytmer.

Bandet var i den grad tændte fra starten af koncerten, og lyden havde heldigvis fået nyt liv – nu kunne man ligefrem høre, hvad der blev sunget fra scenen, og med en helt igennem fabelagtig trommeslager, Jean Dolabella, som svingede taktstokkene, gav Sepultura os en fed oplevelse med masser af både nyt og gammelt materiale. Koncerten var bygget helt rigtigt op; de fleste af de nye numre var lagt i starten, og så kom alle de store hits ellers som perler på en snor til sidst i koncerten. Hvis man så ud over publikum, var det også svært at få øje på nogen, der stod stille. Publikum blev i den grad forkælet af Sepultura, som var i et overdådigt spillehumør. Med numre som ”Chaos A.D.”, "Roots Bloody Roots" og "Ratamahatta" fik bandet i den grad fat i publikum, og hvis ikke man var varmet op af de to første bands, så var man i hvert fald klar til aftenens sidste hovednavn efter denne koncert.

Sepultura gav os en gennemført koncert, og der var ikke meget at sætte en finger på. Eneste minus var nok, at deres nyeste materiale måske ikke er på samme niveau som deres ældre materiale, og derfor kunne det føles lidt som fyld, når bandet har så meget fra deres ældre albums, de kunne have spillet til stor begejstring for den ældre del af publikummet. Derfor får Sepultura ikke absolut topkarakter, men ender på hylden lige under.

8/10

Kreator

Kreator by Claus Ljørring

Jeg må starte denne anmeldelse med at sige, at det absolut ikke er nemt at anmelde dette band. Dette skyldes, at jeg to gange før har anmeldt dem, og jeg synes efterhånden, at jeg har brugt alle lovprisninger om Kreator, jeg overhovedet kan komme i tanker om. At bandet bare bliver bedre og bedre efter at have eksisteret i 35 år, er bare helt utrolig fantastisk og en præstation, som ganske enkelt ikke burde være mulig. Men her sidder jeg så og skal skrive om en koncert, som i den grad har blæst mig og resten af det fremmødte publikum bagover i en grad, som sjældent ses på de danske breddegrader.

Kreator, anført af den helt unikke forsanger Miland 'Mille' Petrozza, leverede et sandt overflødighedshorn af hits denne mandag aften, og som altid spillede de så fabelagtigt og tight, at det vel nok er det tætteste, man kan komme på en musikalsk orgasme.

Med numre som “Phantom Antichrist”, “Phobia”, “Pleasure to kill”, ”Flag of Hate” og ”Hordes of Chaos” gav Kreator os en oplevelse, som bliver svær at glemme. Med en energi og spillelyst, som bare smitter af på alt og alle, fremførte drengene fra Tyskland deres musik på ypperligste vis. De spillede deres fantastiske musik med en næsten kirurgisk præcision, hvor især trommeslager Jürgen 'Ventor' Reil leverede varen i sand verdensklasse.

At Kreator kan spille i et sådant tempo, som de lagde for dagen, er ingen nyhed, men at de kan blive ved med at præstere på dette niveau og så igennem hele koncerten, vidner bare om, at der er tale om ét af verdens bedste thrash metal-bands nogensinde. Skulle man i dag vælge The Big Four, ville Kreator i min verden være selvskrevet som en af disse.

Når man skal give denne koncert en karakter, var min første tanke at sammenligne den med koncerten, Kreator leverede på Copenhell tilbage i 2015, hvor de sprængte alle rammer for, hvad man førhen havde oplevet på festivalen af fantastiske koncerter. Men denne koncert havde sit helt eget liv og gav publikum alt, hvad hjertet kunne begære. Jeg så ikke en eneste af de fremmødte, der ikke havde et stort smil på læben, da de forlod Amager Bio. For alle havde været vidner til en af de bedste koncerter på dansk grund i mange år. Om det bliver den bedste i 2017, må tiden vise os, men indtil videre, må man bare bøje sig for de tyske konger – for det bliver næppe større end dette.

10/10