Urban Primate spiller koncert ved JelsFest 2024 .
Urban Primate - Urban Primate [ep]

Urban Primate [ep]

Antal numre:5

Urban Primate er et københavnsk band og endnu et eksempel på, at Danmark er ved at blive et rigtigt hard rock-land. EPen Urban Primate er bandets debut-udgivelse og bestemt ikke den værste måde at introducere sig på.

Jeg har set Urban Primate beskrive deres musik som både rock og hard rock, men der synes jeg godt nok, at de underspiller potensen i deres musik en del. Der er ganske vist elementer fra den mere alternative hard rock fra 90erne i form af en vis grungy karakter. Dog er numrene på denne EP generelt knusende tunge og i hvert fald bedre beskrevet som metal end hard rock i mine ører. Urban Primate rocker således hårdt, og de gør det på ægte rock 'n' roll-vis med forholdsvist enkle midler i form af et par stærke riffs per sang samt nogle fængende, ofte grungy, omkvæd og mellemstykker til lige at spice det hele lidt op med. Og, som sagt, er dette en formular, der virker.

Jeg kan specielt godt lide de kranieknusende riffs, der ofte er groovy (og af en eller anden årsag får mig til at tænke på Pro-Pain), og som har evnen til at vække ens indre stenaldermand eller stenalderkvinde til live til en ordentlig omgang rock-out. Og her passer Benjamin Jensens über-rockede stemme perfekt ind i billedet.Produktionen er måske en kende ulden.

Guitarlyden, for eksempel, er lidt mudret. Dette er måske noget, der kan skræmme nogle lyttere, som er vant til vor tids finpolerede produktioner, væk, men jeg synes egentligt, at den mudrede og tunge guitarlyd virker ret fin. Den giver lidt kant og passer fint til de tunge riffs. Jeg kan også godt lide den måde, bassen stikker ud i midten på, hvilket minder mig lidt - selvom musikken er ganske anderledes - om DRIs Definition.

Er man til beskidt-lydende meget tung alternativ metal med masser af groove, så er Urban Primate bestemt et lyt eller flere værd. Under alle omstændigheder bør man tjekke skiven ud og støtte op om vores danske rock/metal-scene!

Tracklist: 1. When Will You Realize? 2. Becoming Whole 3. Overload 4. Unnatural 5. Without Hands