Tumulation - Haunted Funeral Creations

Haunted Funeral Creations

Genre:Death/Doom Metal

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Conjureth-medlemmer ryster posen

“Pure Fucking Filth and Destruction”

Således beskriver amerikanske Tumulation musikken på Haunted Funeral Creations, der er gruppens første langspiller, og det er egentlig ganske godt beskrevet. Tumulation er i virkeligheden death metal-bandet Conjureth, hvor medlemmerne har byttet roller og instrumenter og valgt at eksperimentere lidt med death/doom, som det lød i 1990’erne. Under navnet Tumulation skaber de således et musikalsk frirum med plads til at lege med de ekstremt dystre, mudrede og ikke mindst mørke og aggressive udtryk, og det slipper de rigtig godt fra.

Grimt. Gustent. Godt

Vi starter lige med en lille advarsel: Leder man efter velpoleret, overproduceret og superskarptlydende death metal, hvor alt ligger lige på slaget og lyder som noget, HiFi Klubben tester sit dyreste anlæg med, skal man ikke høre dette album. Faktisk skal man holde sig langt væk fra Tumulation. Her er der ingen store og fornemme digitaliseringsprocesser, double tracks eller pro-tools. Derimod kan man sagtens fristes til at tro, at der fra producer John Haddads side bare er opstillet en enkelt mikrofon i hjørnet af et mindre øvelokale og dernæst trykket på kassettebåndoptagerens record-knap. Hvis nogen spiller forkert eller ikke ligger på slaget, så pyt skidt – bare det er autentisk. Så har man en forkærlighed for slæbende, ulækker og sludget DIY-death/doom, skal man absolut tjekke Tumulation ud.

Efter den flotte og lovende intro, “Emergent Chaos Spirals”, får man et mindre chok kort inde i nummeret “Shattered Under the Eclipse”. Som om guitaristen var en stærkt beruset nybegynder spilles riffet nemlig så sløset og løst, at man tror, her er tale om en flok lallende amatører hele vejen rundt. Men efter flere lyt må man som lytter sande, at stilen på Haunted Funeral Creations bare er sådan. ‘Slug kamelen eller sluk’, kunne være en umiddelbar opfordring, men jeg anbefaler på det kraftigste kamelen og lidt vedholdenhed. Disse gutter kan nemlig godt levere en ganske tung og ond pakke. Hør bare “Rites of Forgotten Misery”, der er noget af det tungeste og ondeste, jeg længe har hørt, for slet ikke at tale om pladens fedeste skæring, “Bound To The Rakasha”, hvor de viser samtlige af deres grummeste facetter og forcer frem. Formidabelt nummer! Med fed dynamik, medrivende temposkift og brutale riffs får man næsten dårlig samvittighed over, at man kun et par numre tidligere har været i tvivl om bandets seriøsitet. Fy skamme – Tumulation mener det alvorligt og slutter pladen af med det ildevarslende og smukke atmosfæriske instrumentalnummer, “Abject Maelstrom Specters”. Således afrundes et værk, der efter 39 minutter straks kalder på en genlytning. For trods sporadisk musikalsk rod og decideret grimme lydbilleder er her noget yderst charmerende, der i sin helhed giver ganske god mening.

Jo flere lyt, jo bedre

Med den noget skrabede produktion, der danner rammen om Haunted Funeral Creations, har Conjureth-drengene fra Tumulation skabt en plade, der lyder enormt autentisk og bliver bedre for hvert lyt. Vi ved fra bands som Eyehategod, Melvins og flere andre fra sludge-universet, at lyden helst skal afspejle det overordnede budskab, og det må man i dén grad sige, er tilfældet her. “Pure Fucking Filth and Destruction” på alle leder og kanter, og det kunne i virkeligheden godt være titlen på albummet. Derfor tøver jeg ikke med at fægte rundt med genremærkater og kalder hermed Tumulation for ‘low budget sludget doom/death’, og det er ikke nogen helt skidt størrelse. Er man glad for Hooded Menace, Paradise Lost og Blood Incantation, og kan man lide sin musik beskidt og ulækker, så er denne plade lige sagen. Det er ikke alle otte skæringer, der er lige ophidsende, men når formlen virker efter hensigten, er det frygtelig godt.

1. Emergent Chaos Spirals
  2. Shattered Under The Eclipse
  3. Astral Sickness