Hate

Genre:Black metal
Spilletid:36.53

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Tung, tungere, Thy Art Is Murder

Thy Art Is Murder stammer fra Sydney, Australien og har en lang række fans i England, Tyskland og Amerika, selvom de ikke har været på tour i Amerika endnu. De har været aktiv siden 2006 og udgav deres første EP Infinite Death i 2008. I 2009 kom de med deres debutalbum The Adversary. Den nye skive Hate fra 2012 er et udkom af alt negativt energi omkring det moderne liv: Politik, religion, sociale og miljøbaserede problemer. Teknisk er Thy Art Is Murder meget inspireret af The Black Dahila Murder. Blandet med hårde og tunge breakdowns der kan ’brække’ nakken på en. Thy Art Is Murder er dog også inspireret af legender som Canibal Corpse og Morbid Angel. Med det har Thy Art Is Murder lavet metal, som man ikke har hørt længe. Med det nye album Hate tager Thy Art Is Murder igen på tour, og det er for at udlevere en besked: ’get in the pit or get out of the way.’

Albummet starter ud med den anmelderroste singel ’’Reign Of Darkness’’, som i sig selv begynder med noget stille guitar, der dog stadig er destortion på, hvorefter trommer og de tunge vokaler hurtigt går på. ’’Reign Of Darkess’’ er super, super (super) tung, hvori der både er en melodisk guitar, sammentidig med, at rytmeguitaren kører noget tungt guitar i den fineste form af [00-0---0000-00]. Soloriet styres til det fulde af guitaristerne Andy Marsh og Tom Brown. Hele sangen slutter så, med noget af det tungeste stykke metal jeg nogensinde har hørt (og ja, det er et breakdown, jeg snakker om). I forhold til andet death- og metalcore, så er det mere struktureret og ja, tungere. Selvom guitaren kører på det minimale i dette stykke, så holder trommerne det fuldt ud og fylder det med forskellige fills. Thy Art Is Murder siger selv, og det gør alle andre også, at det spille deathcore, men den fortolkninger har jeg svært ved at se. Det er super tungt og langsomt, som deathcore er, men har også onde elementer, som man kan finde i death metal. Jeg ser derfor Thy Art Is Murder som en midtvejskrise mellem death metal og deathcore. Man kan se på sangen ’’Dead Sun’’, at Thy Art Is Murder også kan spille hurtigt. Der er en perfekt blanding af Blast beats og gode holdbare rytmer, så man også kan høre hvad der foregår. Og så er der selvfølgelig også et super, super (super) tungt breakdown. Den anden side af Thy Art Is Murder, hvor man kan se en mere melodisk hentydning, kommer frem i sangen ’’Shadow Of Eternal Sin’’, som ikke bare med enkelte passager, men også med større stykker og en udmærket solo, fremviser melodiske stykker musik. Der er både mystik og også en snert af skønhed i det dele, hvilket giver Hate en helt anden facon.

Thy Art Is Murder’s Hate er et fremragende stykke kunst, så og sige. Deres blanding af hårde breakdowns, hurtige rytmer og soloer er lige tilpas. Alle i bandet mestrer deres instrument 100%. Guitarsoloerne er ikke bare hurtige, men melodiske og rene, så man kan nyde hvert eneste tone de spiller. Deres musikstil er fremragende og super tung, og de formår at skabe en atmosfære af ren kaos, ødelæggelse og had. Ikke nok med, at de spiller pisse godt, så kan de få deres musik til at fylde rigtig meget, så intet plads er spildt. Deres musik er brutal og ond, hvilket man kan høre i titler som: ’’Vile Creations’’, ’’Doomed From Birth og lignende, og man kan bare ikke få nok af det. Hvis de kommer og spiller i den nærmeste fremtid, og du skal se dem, så må du hellere begynde at træne de nakkemuskler.

Videoen til den anmelderoste single ’’Reign Of Darkness’’.

1. Reign Of Darkness
  2. The Purest Strain Of Hate