Taking Flight - Light it Up

Genrer:Hard rock, Rock'n'roll
Antal numre:3

Rock og rul

Taking Flight har rumsteret i den danske undergrund siden i hvert fald 2016, og nu er de klar med debutudgivelsen Light it Up. Den lille ep består af tre numre fordelt over (bare) 10 minutter, og der er absolut ingen tvivl om, hvor bandet vil hen: Der spilles klassisk rock med en punket attitude. Dén kombination klarer bandet egentlig ret godt, men desværre halter det en smule med finessen.

Tilforladelig takeoff

Pladen skydes i gang med ”Somebody” – et nummer, der både viser styrker og svagheder hos Taking Flight. På den ene side præsenteres vi for et effektivt rocknummer med et fængende omkvæd, et godt groove og en kvindelig forsanger, der virkelig får klemt noget attitude og kraft ind i sangen. Dejligt! På den anden side må man også bare konstatere, at produktionen simpelthen ikke hjælper bandet. Lyden er til den skramlede side, vokalen er for langt fremme, og særligt guitarerne fremstår meget komprimerede – et problem, der bliver tydeligere på sidste nummer ”Light it Up”. Det er ikke ødelæggende for bandet eller ep’en, men det forhindrer desværre de tre sange i at nå deres fulde potentiale.

På ”Charlie” går der punk i den, og på bare to minutter får Taking Flight råbt og rocket til den helt store guldmedalje. Selvom nummeret næppe er noget mesterværk, er det ganske forfriskende, har en smittende stemning, og igen imponerer forsanger Charlotte Silau. Resten af bandet leverer også en fin indsats på ep’en, men de er en kende mere anonyme.

Light it Up lukker og slukker med titelnummeret, og her har vi samme ambivalens som på første nummer: Egentlig har skæringen masser af kvaliteter – høj energi, åbenlys spilleglæde, en fed attitude og et fængende omkvæd – men lyden er simpelthen for komprimeret. Hverken instrumenter eller vokal får derfor den pondus, de fortjener.

Taking Flight er et interessant navn i den danske undergrund, og hvis du er til klassisk rock med en punket attitude, bør du bestemt tjekke ep’en ud. Det eneste, der spænder ben for bandet nu og her, er produktionen – noget, der burde være overskueligt at fikse. Vi glæder os til at se, hvad fremtiden bringer!

1. Somebody
  2. Charlie
  3. Light It Up