Straight Terror - Between The Lies

Between The Lies

Genrer:Thrash metal, Speed metal

Bidsk og nostalgisk thrash fra Chile

Det er ikke kun i Danmark, at vi stadig hylder 80’ernes metalgenrer og nye bands stadig dannes i den klassiske ekstremmetals navn. Fire metalhoveder er stødt sammen i et fjernt, sydamerikansk land for at hylde thrashmusikken i sin ældste inkarnation. Man kan finde hints i musikken til store bands som Kreator og Anthrax, og bandet kan på billeder ses med logo-t-shirts fra ingen ringere end danske Hatesphere. Noget specielt chilensk præg er der ikke – Straight Terror spiller rendyrket ekstremmetal uden andre finurligheder end hæsblæsende hyl, krigstrommer og motorsavsriffs.

Fuldt smadder på terrormaskinen

Between The Lies’ første, soniske angreb hedder ”Blind Witness”. Sangen starter simpelt ud med kendingsriff og energiske trommeslag. Snart sætter hele bandet ind, og hovedet kan lige så stille begynde at rykke med. Fra første skæring leverer det chilenske band thrash metal i verdensklasse, der næsten lyder som de gamle europæiske thrashlegender gjorde. Hvis målet var at skabe en frisk og energisk inkarnation af tysk 80’er thrash, har de ramt plet. Lyden er ikke klinisk poleret, som det nogle gange er tilfældet med moderne metal, og trommerne hopper lidt frem og tilbage. Energiniveauet trækker dog produktionen hjem og musikken ender med at blive mere autentisk af de simple optagelsesteknikker.

Så Straight Terror kan altså få et fint produkt ud af deres genbrugsmetal, men er det værd at lytte til frem for alt det gode gamle? Between The Lies egner sig måske til afveksling for de hårdeste thrashfans, men det kræver nok mere af Straight Terror at vinde territorium her på den anden side af jorden. Det er den slags musik, der skal bruge liveoplevelser og gode metalminder til at forankre sig, og det kommer ikke så let, når de konkurrerer med de sidste 30 års thrash metal.

Lyrikken hæver sig over flere andre nye skud på genren, og formår at være bidsk uden at blive gammelmandsgnaven; dystopisk og politisk ladet uden at pådutte dig andet end den generelt accepterede langemand til systemet. Man hamres gennem sadistiske tanker, politiske provokationer og dommedagsmelodier – solide inspirationskilder som thrashlyrikken gang på gang vender tilbage til. Og Straight Terror har gjort det til et ganske nostalgisk gensyn.

Vellykket, men genbrugt

Er det fedt? Ja, det er det. Men Between The Lies har pt ingen relevans i Danmark, hvor vi selv har masser af thrashhyldester, der også kan opleves live. Er man fanatiker indenfor genren og mangler en chilensk plade til samlingen, så er Straight Terror et solidt og relevant forslag, men de kan ikke mere, end det almindelige thrashband kan. Der er absolut heller intet nyt under solen, så selvom produktionen er helt i orden og energien god, ender jeg på 6/10 kranier – og en invitation til de europæiske metalfestivaller, der kunne gøre bandet mere aktuelt i norden.

1. Blind Witness
  2. Phantoms In My Memories
  3. As I Claim For Resurrection