Skin Tuxedo - Cycle

Cycle

Genre:Alternativ metal

Fornem debut fra Danmarks nye crossover-håb.

En usleben diamant

Udover at have udgivet en EP tilbage i 2015, er esbjergensiske Skin Tuxedo et ganske ubeskrevet blad på den danske scene. Men de har for nylig udgivet deres første langspiller, Cycle, som er en uhyre medrivende samling sange, hvor kvartetten formår at blande hard rock, stoner rock, grunge og en smule sludge på en frisk, iørefaldende og dragende facon. Og det er absolut ikke tosset – særligt ikke på en debut. Skal vi ikke spå dem en stor fremtid allerede nu?

Sangskrivning i særklasse

Fire år er gået siden den glimrende EP Transition. Fire år hvor det bestemt ikke lader til, at bandet har dovnet den i øvelokalet. Titelnummeret “Cycle” åbner pladen, og allerede her står det nemlig klart, at her er tale om et band, der gennemarbejder deres materiale og ikke lader sig nøje med et fedt riff og nogle seje tekster. Bevares, de to ting indeholder albummet masser af, men her er også medrivende melankoli og hårdtslående headbangpotentiale – altsammen strøet nænsomt og nøje afmålt ud over pladens 35 minutter.

Selvom Cycle i bund og grund ikke indeholder nogen dårlige eller kedelige numre, skal skæringerne “Make Amends”, “Sleep Paralysis" og “Limited Light” fremhæves. Disse tre er ørehængere lige fra første gennemlytning, og jo mere man lytter, jo flere nuancer opdager man. Umiddelbart virker kompositionerne i sig selv meget simple. Men et så dragende lydbillede med knastørre hooks, fængende melodier og hårdtslående riffs, kommer man ikke sovende til. Skønheden går hånd i hånd med det grimme og brutale, hvilket vidner om flotte sangskrivningsevner hos de danske debutanter. Utrolig imponerende!

Derudover lyder pladen også fantastisk. Producer Martin Wolff, der tidligere har skruet knapper for Dizzy Mizz Lizzy, Volbeat og Pretty Maids, er ikke bange for at give især bassen et ordentligt boost. Men guitaren skal sandelig også nævnes og roses for at være så krystalklar som det er tilfældet. Mere af det i dansk tråd, tak.

Dragende smuk balance

Skin Tuxedo beskriver deres musik som alternativ rock med sjæl, diversitet og attitude. Er der noget, der er vigtigt, hvis et album skal være lyttevenligt og sammenhængende, er det balance. Og balancen mellem netop sjæl og attitude er perfekt vægtet fra start til slut. Musik af denne kaliber kommer kun hvis man er grundig og dygtig i sangskrivningsprocessen, og det er ganske enkelt imponerende hvor meget Skin Tuxedo kommer omkring på ni numre. Alle farver fra hele stemningspaletten kommer i spil på Cycle, og der skal kun lyde roser herfra. Pladen er en helstøbt debut, og bliver kvartetten ved på denne måde, venter en stor fremtid forude.

1. Cycle
  2. Make Amends
  3. Sleep Paralysis