Septicflesh - Communion

Communion

/ VME · Udkom

Genre:Death metal
Spilletid:38:07

Brugervurdering: 9/10 baseret på 2 stemmer.

Septic Flesh, der kommer fra Grækenland, spiller energisk, tung, symfonisk dødsmetal med mest growl, men også lidt rigtig sang hist og her. Bandet har eksisteret siden 1990, så det er ikke til at sige, hvem der er inspirerede af hvem, men stilen på albummet "Communion" lyder fra første sekund ekstremt inspireret af bands som Moonspell og Dimmu Borgir – især førstnævnte. Til gengæld udmærker Septic Flesh sig ved rent faktisk at have allieret sig med et rigtigt symfoniorkester, Prags 80 mand store filharmoniske orkester og dette orkesters tilknyttede 32 mand store kor. Det giver en helt anden pompøs dybde i lyden i forhold til de samples og keyboardflader, mange bands i denne genre ofte tyer til.

Selv om der er knald på fra først til sidst, og Septic Flesh spiller fedt, så mangler bandet alligevel et eller andet musikalsk, der kan holde min interesse fanget, taget i betragtning, at jeg de seneste mange måneder har voldhørt Dimmu Borgirs "In Sorte Diaboli" og Moonspells "Night Eternal". Har man ikke haft disse udmærkede albums i ørerne, så vil man muligvis blive blæst helt omkuld af Septic Fleshs velproducerede blanding af blackmetal-riffs, dødsmetal, symfoniske, nærmest filmmusikagtige elementer og lejlighedsvise teatralske sangmelodier (f.eks. på "Anubis"). Personligt begynder jeg at kede mig lidt ca. halvvejs og føle, at musikken ikke rigtig kan overrumple mig. Men under alle omstændigheder er Septic Flesh's "Communion" godt håndværk. Om man, som jeg, kunne tænke sig lidt mere personlighed i bandets udtryk eller ej, kommer an på den enkelte lytter.