Noumena - Death Walks with Me

Death Walks with Me

Genre:Melodisk Death Metal

Finsk melodød holder et højt bundniveau, men forbliver på det jævne.

Death Walks With Me er fjerde udspil fra finske Noumena, der efter dannelsen i 1998 har haft rigtig meget bøvl med forskellige pladeselskaber. Med dannelsen af deres eget selskab, Haunted Zoo Production, skulle der nu være styr på dette, så bandet kan koncentrere sig udelukkende om musikken. De måtte dog godt have koncentreret sig lidt mere.

Når man tænker finsk melodød, har man på forhånd en rigtig god formodning om, hvad der venter forude, og det er præcis hvad Noumena leverer. Storladne kompositioner hvor der growles over temaer som død og ødelæggelse, tilsat et uomtvisteligt skandinavisk præg. Det hele leveres på et rigtig fint niveau, men desværre begynder en ensformig tomgang at sætte ind undervejs, og overraskelserne forbliver meget få. Numrenes opbygning og generelle harmonier forbliver næsten identiske på hele skiven, og selvom Noumena kan deres kram og på ingen måde er dårlige, begynder man hurtigt at kede sig. Der mangler simpelthen noget udvikling undervejs. Og så er forsanger Antti Haapanens growl så monotont, at det til sidst bliver temmelig trættende at høre på. "The Storm" og "Nothing" skiller sig ud som nogle rigtig gode og flotte sange. Ikke mindst takket være Suvi Uura, der nu ikke længere kun gæsteoptræder hos Noumena, men er fast medlem. Godt træk af bandet! Hendes vokal redder nemlig Death Walks With Me fra at blive en temmelig triviel omgang. Pladens helt store (og desværre eneste) overraskelse kommer på niende skæring "Only The Silent". Pludselig er det thrash, der strømmer ud af højtalerne, og hvor er det bare mega ærgerligt, at pladen ikke rummer flere overraskelser som denne. Det er nemlig et virkelig cool nummer, der igen viser, at bandet er ret så dygtige.

Noumena spiller på et fortrinligt niveau. De er hamrende dygtige, og havde guitaren været lidt længere fremme i mikset, ville produktionen også havde været i absolut topklasse. Men desværre er materialet så ensformigt og trivielt, at helhedsindtrykket er på det jævne. Suvi Uura og et helvedes dygtigt band trækker karakteren op på en 7'er. Og så har jeg måske også været lidt flink!

Handful of Dust - et nummer på det jævne.