Ninjaspy - Spüken

Spüken

Genrer:Eksperimental Metal, Metalcore

Den genremæssigt ultimative nichegruppe

Når man bevæger sig i det eksperimentale felt mellem genregrænserne, er der i forhold til succes ikke nogen gylden middelvej. Enten sætter man sig i spidsen for en ny bevægelse, som eksempelvis System Of A Down gjorde det, eller også forbliver man et undergrundsband. Bandet Ninjaspy hører til den sidste gruppe. Dette forhindrer dog ikke bandet i at udgive nogen meget interessante albums med fede genre-blandinger, der dog nok vedbliver at være forbeholdt undergrunden. Der har været længe mellem skiverne siden debutalbummet Pi Nature (2007). Det er derfor en glædelig nyhed, at ska-metal-universet nu atter genoplives med den nye plade Spüken.

En eksplosiv lytteoplevelse

Kryptiske guitarriffs guider lytteren rundt i et minefelt af eksploderende breakdowns, sexede jamaicanske rapudbrud og brutale growls. Er man til fast eller triviel rytmik, skal man holde sig langt væk, når denne kædebombe af ekstrem-reggae-core-metal springer i luften netop et minut inde i første sang, ”Speak”. Intensiteten fortsætter hærgende gennem de næste fire sange, der har hver deres bombastiske særpræg. ”Shuriken Dance” og ”Brotherman” er klassiske kaosnumre, der dog udvikler lidt på bandets lyd gennem lidt inspiration fra den moderne prog metal. Med ”Dead Duck Dock”s tunge skybrud får man stillet sin lyst til breakdowns, hvorefter ”Become Nothing” leverer latinmusik på thrash-speed.

Ovenstående beskrivelser skulle gerne gøre det klart, at Spüken uden tvivl har noget at byde på i den tunge ende for kendinge, såvel som nye lyttere. Og det er uden at nævne hittet ”Jump Ya Bones”, der viser den reggaede side af bandet tydeligere. Med en velproduceret lyd og et solidt sammenspil findes pladens måske eneste svaghed i dens aktualitet. Ninjaspys stil er svær at placere, og sangskrivningen passede måske bedre ind i start-00’erne end i 10’erne. Albummet er ikke en del af en bølge og får næppe rullet sin egen i gang. Det er bandets promovering og fankultur simpelthen ikke stærk nok til. Det efterlader musikken uden fast lytterskare og med et hul i identiteten. Dette skal dog ikke fjerne spotlyset fra musikkens kvalitet og unikke lyd, der sagtens kan nydes af genre-hoppere, som mig selv.

Lad dig ikke skræmme af hipster ü-et

Søger man det unikke, er der helt sikkert noget at hente på Spüken, der sagtens kan leve op til bandets tidligere materiale. En finpudset plade, der præsenterer lytteren for det bedste fra ska-verdenen i en ramme skabt af varierede metalelementer. Youtube-klippet herunder er blot en teaser på de fede tracks, der gemmer sig på andre musiktjenester og helt klart fortjener et lyt. Otte kranier stærkere kan undergrundsbandet Ninjaspy fortsætte deres eksperimenter.

1. Speak
  2. Shuriken Dance
  3. Brotherman