Ì Myrkri - Black Fortress of Solitude

Black Fortress of Solitude

Genre:Black metal
Spilletid:42:43
Antal numre:7

Í Myrkri er en nyligt dannet black metal-duo bestående af aalborgensiske Gardarsson (instrumenter) og amerikanske Chaplin (vokal). Lettere uventet begynder ”The Force of Atmosphere” albummet med barske, men ikke tunge, doomede toner. Tempoet er forholdsvist langsomt, men kommer op henover halvvejs i et akkord-baseret black metal-stykke, som til gengæld savner lidt mere karakter. ”Beyond the Black Veil” hæver niveauet med vekslen mellem gode, genkendelige black- og doom-riffs samt tilhørende temposkift. Lead-guitar føjes til kompositionen her, hvilket virker som det element 1’eren manglede. Intet blæret, blot en ekstra guitarstemme til at strege temaerne lidt op.

Bagmændene har tydeligvis ønsket at undgå ensformighed i sangskrivningen. Sangene skifter flittigt tempo, og ikke to sange lyder ens. Bevares, ”Nocturnal Enchantments” kunne skæres ned og begynder i øvrigt ligesom ”Upon the Altar of Blood”, men i det store og hele er Black Fortress vel varieret. Når jeg alligevel finder nogle stykker lettere uinteressant – førnævnte indledninger samt det molkromatiske stykke i ”A Starlight Ceremony” – skyldes det, at rytmeguitaren her er den mest banale på albummet. De gennemgående problemer for min oplevelse af albummet er dog, at rytmeguitaren lyder afstumpet i stedet for skarp takket være en hjemmestrikket produktion, samt at sangene spilles uden den store intensitet. Jeg tager mig i at forestille mig pladen med f.eks. Dissections produktion og aggressivitet, og bilder mig ind, at det ville gøre underværker.

Black Fortress of Solitude kan streames og købes for en euro hos A Pile of Graves.

1. The Force of Atmosphere
  2. Beyond the Black Veil