/ Nordic Metal · Udkom

Type:DVD
Genrer:Heavy Metal, Power metal
Spilletid:275
Antal numre:0

Officiel vurdering: 10/10

Manowar er på banen med denne dobbelt DVD, bestående af "Hell on Earth – Part 2" + "Blood In Brazil" og med en samlet spilletid på 275 min. Value for money må man sige. Ikke nok med det er den fedeste DVD/Video jeg nogensinde har set; den overstiger sågar Iron Maiden’s "Rock In Rio" DVD med flere længder, og det siger jo ikke så lidt. Her er alt for den trofaste fan, live koncerter, behind the scenes, interviews, koncert reviews, band members osv. "Hell on Earth - Part 1" som faktisk kun var en rockumentary uden hele live songs, meget underholdende, men man skal virkelig være inkarneret fan (som undertegnede) for at kunne synes den var fed. Manowar har ellers også lige været på banen med en mini-DVD (Warriors of the World) som kun indeholdt 2 versioner af Warriors hittet, samt deres optræden i forskellige TV-shows - fed nok men skuffende da den var hammer dyr.

Fire & Blood er en DVD man elsker at se igen og igen. Den starter med "Hell on Earth - Part 2", hvor vi endnu engang ser Manowar spille forskellige steder i Europa, dog er det denne gang hele numre som er klippet sammen på deres tour. Jeg synes især det er kanon fedt at part 2 indeholder så mange gamle numre som f. eks. "Bridge of Death", "Blood of the Kings", "Army of Immortals", "March for Revenge" og selvfølgelig geniale "Dark Avenger" (fedt at høre gamle Orson Welles stemme igen). Alt i alt 24 klassikere + en masse bonus som f.eks. den franske version af "Courage". Bare trist at Skandinavien ikke er med iblandt på DVD’en, men vi danskere kunne jo lære snart at høre noget ordentlig tråd end at købe faggot-Jon i kassevis. Hvis Manowar og andre metal bands generelt solgte noget mere i vores lorte land, så kunne det jo være der kom flere koncerter og live DVD’er som er optaget eller filmet her.

DVD 2, "Blood In Brazil", er jo som titlen antyder fra Brasilien. Det er en hel live koncert og for første gang i Manowar’s 20 årige historie en hel koncert udgivet live – Yeah! Den foregår i 1998 under "Monsters of Rock" i Sao Paolo foran 30.000 true metal Manowarriors. Manowar spiller 14 af deres største numre som "Kill With Power", "Metal Warriors", "Hail and Kill" samt den sjældent spillede "Gates of Valhalla". Virkelig guf for alle pengene! På "Blood In Brazil" er der også en masse bonus, f.eks. et interview med deres mangeårige lydmand John "Dawk" Stillwell, samt deres suveræne optræden ved Ringfest i 2002, hvor de fyrer de 2 nye numre "Warriors of the World United" og "House of Death" af. At gutterne fra Manowar er i midt 40’erne er hverken at se eller høre, og for de heldige af jer der ikke har set Manowar på deres tour for en måneds penge siden, skulle jeg hilse at sige at Eric Adams aldrig har sunget bedre.

Hvis du kun har råd til én DVD i år, så invester i "Fire and Blood" - Den er alle pengene værd!