Promo picture
Promo picture

Manowar

Forum, Frederiksberg C

De guddommelige cifre

10-15-20-30-35-40. Der var ganske vist hverken tale om koordinaterne til lokationen af den hellige gral eller omskrivning af Arkimedes’ konstant, men derimod anledningen til mandagens fremmøde i arenaen på Frederiksberg. True metal-pionererne fra Auburn, New York, har på tværs af fem årtier begået den ene udødelige klassiker efter den anden og kunne i 2022 således fejre formidabelt seksfoldigt jubilæum. Magasinet Metal Hammers deificering af Joey DeMaio som “The Golden God” anno 2012 markerede samtidig udgivelsen af Manowars seneste album, The Lord of Steel – i øvrigt det 12. i rækken og dermed yngste jubilar på denne turné, der som bekendt blev indledt allerede sidste år. Amerikanerne havde til lejligheden valgt at gentage kunststykket fra seneste besøg og sløjfe opvarmningen, mens også pressefotografer (til vores store beklagelse!) var forment adgang til de hellige haller.

Besnærende Batio

Manowars divanykker står efterhånden fuldt mål med deres iøjnefaldende generalieblad. Derfor kunne man også levende forestille sig tilfredsheden hos d’herrer DeMaio og Adams med valget af Forums Black Box-format, der udelukkede muligheden for at nyde forestillingen i balkonhøjde. Men sikke en forestilling, vi fik! Allerede under den båndede introhymne ”March Of The Heroes Into Valhalla” fornemmede jeg samme bombastiske og episke sans for dramaturgi, som Queen berigede os med under deres besøg sidste sommer. Havde lyden på sættets første fjerdedel været lige så velafstemt som den øvrige del af koncerten, ville jeg heller ikke have tøvet ét sekund med at give aftenens kvartet en klokke-ren 10’er. Det hæmmende desværre eksekveringen af klassikerne ”Kings Of Metal” og ”Fighting The World”, hvilket de fremmødte Manowarriors dog ikke lod sig mærke synderligt af.

Forud for turnéen havde DeMaio og Adams begået, hvad der skulle vise sig at være aftenens med afstand største genistreg, og entrereret med legendariske Michael Angelo Batio. Med superskarp shredding og blændende riffs under numre som ”Holy War” og ”Gates Of Valhalla” trak han denne aften bandleder Joey DeMaio op på et uhørt højt niveau. Med et suverænt tag i publikum slog betonen revner under øredøvende ”Warriors Of The Word United”, inden DeMaio og Batio berigede os med en duet udi virtuos strengeleg, som indløb til signaturhymnen ”Hail And Kill”.

I midten af det hele stod 70-årige Eric Adams og lignede en, der netop havde fået fornyet sit jagttegn. Jeg kan med hånden på hjertet sige, jeg ikke har set overlegen en vokalpræstation i den aldersgruppe, siden Rob Halford lagde Royal Arena ned tilbage i 2018. Der blev således givet nyt liv til den ellers kønsløse ”Immortal” fra sidste års EP Highlights From The Revenge Of Odysseus samt ”The Dawn Of Battle” fra 20-årsjubilaren af samme navn. At volumen steg progressivt i takt med sættets afvikling, var tilsyneladende ingen hindring. Vi slap naturligvis heller ikke for DeMaios tilbagevendende tirade hen mod sættets afslutning. Her vil jeg dog i stedet benytte lejligheden til at gøre lidt reklame for det interview, han gav min kollega på redaktionen forud for koncerten. Det blev herefter heldigvis til et par ekstranumre, blandt andet i form af showets Metusalem, ”Battle Hymn”, hvor en kolossal ørn, der ville have gjort selv Slayer misundelige, tårnede op bagerst på scenen. Der blev mandag aften afviklet hele 16 numre i løbet af blot 90 minutter, hvilket sikrede et show i konstant dynamik og fremdrift, hvor publikum var med fra start til slut. Hvor andre bands spiller på 100-104 db, slagtede Manowar denne aften salen med svimlende 116 – ingen over Manowar!

OBS: Hvis du på bagkant af koncerten har fået blod på tanden og ønsker en guidet tur i amerikanernes efterhånden omfattende diskografi, kan jeg varmt anbefale Metalguder og fjender af falsk metal.

Sætliste:

1. Manowar