Krux - Live

Live

/ Escapi Corp · Udkom

Type:DVD
Genrer:Doom metal, Doom metal
Spilletid:80

Krux' debutalbum sidste år var for mig en af de største overraskelser og det bedste Doom album i meget lang tid. Det glædede mig derfor meget at Leif Edling (Candlemass) og gutterne smedede mens jernet var varmt, resultatet får vi her i form af en lækker live DVD. Filmet ved bandets optræden på Kegelbanan i Stockholm sidste år, ser man et suverænt tight og spilleglad band der tryller den ene fede sang ud efter den anden. Man bliver hovedsageligt budt på sange fra Krux skiven, selvom der har sneget sig to andre numre ind som begge stammer fra Mr. Edling's andre bands. Den ene, "Shadowplay", er fra hans Abstrakt Algebra projekt, hvor sanger Mats Leven vidst også var en del af. Nummer to er Candlemass nummeret "Abstrakt Sun", som er taget fra "Dactylis Glomerata" pladen. Begge numre passer sig fint ind i koncerten og giver et lille pust af frisk luft ind i mellem de mere langsomme Krux numre, da de er mere hastige. Selve koncerten er filmet professionelt og lyden er absolut ren øreguf, desuden var jeg vildt imponeret hvor godt bandet transporterede atmosfæren fra pladen til live. Blandt numrene der spilles er de tunge tonser monstre "Black Room", "Nimis" og "Krux", mens bandet understreger at de har lavet en moderne Doom hymne i Omfalos, hvilket er et af de fedeste numre Leif nogensinde har skrevet. Udover den fede koncert får vi desuden en lille ekstra godbid, i form af promo videoen til nummeret "Black Room" som i betragtning af at man sikkert ikke har haft et særligt stort budget er blevet temmelig fed. Ved siden af videoen er der desuden et cirka femten minutters langt interview med Leif Edling og Jörgen Sandström (Grave, Entombed), hvor vi får forklaret hvorfor man besluttede sig for at danne bandet og hvor mange penge Leif investerede i at kunne spille en lille bas solo til koncerten. Til sidst kan man til tonerne af "Lunchopod" se et lille galleri med live fotos af bandet, ikke rigtig nødvendigt men en fiks lille detalje. Til alle dem der har (eller har hørt) bandets debut skive og som fandt den ligeså god som jeg, kan man roligt ligge denne DVD til hjemme i samlingen.