Kawir - Father Sun Mother Moon

Father Sun Mother Moon

Genre:Black metal

Græske undergrundsveteraner smider lækker black metal på gaden

Kawir leverer guf for Rotting Christ-fans

Kawir er fra Grækenland og har delt medlemmer med landsfæller som bl.a. Varathron og Nergal. De har siden dannelsen i 1993 begået sig indenfor den lokale black metal, som Grækenland generelt gør fantastisk godt. Typisk for den græske gren af black metallen er, at den oftest er centreret om temmelig enkle, repetitive riffs og melodier samt en mere eller mindre udtalt brug af bestemte lokale instrumenter, f.eks. fløjter af forskellige slags. Kawir passer perfekt ind i den beskrivelse og minder om nævnte Varathron samt Rotting Christ, som de fleste nok er bekendte med. Fløjterne giver musikken et touch henad Nokturnal Mortum og den slags bands, og sammenlagt er det faktisk en udmærket cocktail. Tjek et nummer som ”To Mother Moon”, hvor det hele går op i en højere enhed – stemning, melodi samt musikalsk og vokal eksekvering sidder lige i skabet. Også ”Hail To The Three Shaped Goddess” er et fremragende nummer med fede temposkift og lækre, hurtige melodilinjer på guitaren.

Hold ud – det betaler sig!

Efter de første par numre var jeg egentlig en smule skuffet, da de indledende skæringer forekom mig en smule gumpetunge og små-bøvede, men Kawir kommer alvorligt efter det på pladens sidste halvdel, hvor aggressivitetsbarometeret går nogle trin op ad skalaen. I forbindelse med denne glimrende black metal-udgivelse kan jeg kun endnu en gang undre mig over, hvordan Grækenland kan blive ved med at spytte kvalitets-black metal ud, som det er tilfældet.

En lille perle for black metal-interesserede

Hvis du har interesse for black metal, eller måske blot stemningsfuld og veludført metal generelt, men samtidig er åben over for de regionale særheder, som Kawir disker op med, kan jeg stærkt anbefale at tjekke ”Father Sun Mother Moon” ud.

1. To the Sovereign Sun
  2. Dionysus
  3. Hercules Enraged