Iotunn - The Wizard Falls

The Wizard Falls

Genre:Prog metal
Antal numre:5

Et håb for dansk metal er tændt

Progressiv melodisk dansk POWER!!

Denne anmeldelse har været et stykke tid i støbeskeen, men det har gjort, at jeg har fået lyttet en del mere til skiven, end det nogle gange er tilfældet, når der skal fældes dom over diverse værker her på siden! Jeg hørte helt tilfældigt et nummer på et forum på Facebook og blev ærligt talt en smule overrasket over, at der fandtes et så fedt band i DK, som totalt havde undgået min radar. Så det var med mere end spændte ører, at jeg smed Iotunns debut-ep i ørerne, og fra første nummer, ”The Wizard Falls”, var jeg solgt til stanglakrids. Her kommer et dansk band, der vil noget – et dansk band, der fremturer med en power, jeg sjældent har hørt! Jeg vil i det følgende prøve at forklare, hvorfor du SKAL støtte op om Iotunn!!

Metal i flere forklædninger!

Når jeg i den øverste overskrift skriver POWER, så skal det tages så bogstavligt, som det står, for der er tale om en rendyrket metalfest, hvor bandet smider alt fra heavy rock, over progressiv metal/rock til nærmest thrashet dødsmetal ned i blenderen, og de gør det på en måde, så det slet ikke bliver påtaget eller underligt. Nej, Iotunn formår simpelthen at mikse disse stilarter, så det hele matcher hinanden på formidabel vis. Alle numrene har deres egne kendetegn, der gør, at de står ud fra hinanden, men man er aldrig i tvivl om, at det er samme band, der har skrevet musikken. Og lige så god som musikken fremstår, lige så solidt fremstår vokalarbejdet fra frontmand Benjamin Jensen. Han øser en kæmpe portion atmosfære ned i Iotunns musikalske univers med sin klare, lækre vokal, der indimellem lyder lidt henad en Simen Hestnæs eller Vintersorg. Den melodiske vokal bakkes indimellem op af et cool halvtørt melodøds-growl, der lyder som taget fra den svenske scene. Den vekslende vokal brutaliserer musikken lidt, men det er klart den melodiske, de bør forfølge, hvis man spørger undertegnede!

International klasse … JA, SGU!

Jeg er simpelthen – på godt gammelt dansk – voldsomt imponeret over den modenhed og vilje til at lyde prof., som Iotunn ligger for dagen her på deres allerførste officielle udgivelse. De kan i mine ører allerede spise kirsebær med nogle af de største spillere på den skandinaviske prog-thrash/heavy-metal-scene. Deres numre er simpelthen velskrevne, memorable og … ja, hamrende fede!! Er du til bands som Sanctuary, Realm med en snas Borknagar, bør du helt sikkert låne Iotunn din tid!! En voldsom anbefaling og et klokkeklart 9-tal får drengene med herfra, og nu signer jeg ud, for jeg skal høre nummeret ”Frost” igen… og igen… og igen!

1. The Wizard Falls
  2. Hammer of Injustice
  3. Given To Explore