Hammerfall - (r)Evolution

(r)Evolution

Genrer:Power metal, Speed metal
Spilletid:49.36

Hammerfall vender tilbage til deres rødder, men snubler et par gange på vejen

Intro Hammerfall er et svensk band, der har været i gang siden 1993. Bandet startede som et sideprojekt blandt venner, men blev fra 1997 og frem noget mere seriøst. I dag er de blandt de største, og efter halvandet års pause er de ude med deres niende album (r)Evolution, som jeg har fået æren af at anmelde. Jeg er tilfreds, men ikke imponeret.

Gennemgang Første nummer, "Hectors Hymn", starter med en meget typisk og veludført power metal intro. Første vers er også interessant og giver lytteren lyst til at høre mere. Riffsne er catchy og omkvædet har et episk feel trods det meget simple riff. Det løftes mest af trommerne, som gør et meget flot arbejde. Andet nummer hedder "(r)Evolution" og starter langsomt, og fortsætter i samme tempo. Riffet er utrolig simpelt, og kvaliteten af trommer falder stødt i forhold til første nummer. Musikken er solid, men når første nummer var så godt, så forventer man noget mere spændende. Nummeret fremstår simpelthen kedeligt. Der er dog en rimelig guitarsolo, som vejer lidt op for den ellers tørre langsomme musik. På tredje nummer, "Bushido", går det meget bedre. Nummeret er heller ikke vanvittig hurtigt, men riffne er spændende og vokalen lyder som om han engagerer sig. Guitarsoloen herpå er også på et noget højere niveau end tidligere. Resten af albummet varierer kraftigt i kvalitet. Vi ser skam flere i stil med "Hectors Hymn", endda bedre, vi ser numre i stil med "Bushido", og desværre ser vi også numre i stil med "(r)Evolution". "Origins" og "Wildfire" viser hvad Hammerfall virkelig kan, og demonstrer også at (r)Evolution kunne have været et meget mere spændende album. De to numre, sammen med "Hectors Hynm", har riffs i topklasse samt trommer og vokal der ville misunde andre bands. Desværre ødelægger Hammerfall deres genialitet på numre som "Ex Inferis", "Evil Incarnate" og specielt på titelnummeret "(r)Evolution". Det er brændærgeligt, da Hammerfall ellers fremstår som supergode og tydeligvis ved hvad de laver. Hammerfall gemmer det bedste til sidst med nummeret "Wildfire". Her ser vi Hammerfall fra deres hårdtslående og intense side, og hold op hvor er det fedt! Der er fart på næsten fra start til slut, nummeret er episk, man kan høre at alle musikere har givet deres bedste, og så er guitarsoloen genial. Det giver en lyst til at høre albummet igen, og af den årsag virker placeringen af "Wildfire" som et smart trick fra Hammerfalls side.

Konklusion Hammerfall har lavet et ret godt album, men med en del punkter hvor de kunne gøre det bedre. (r)Evolution har skam sine højdepunkter, men godt nok også sine lavpunkter. Der er desuden rigtig langt mellem de to, hvilket ikke forbedrer albummet. Skal man lære Hammerfall at kende er det nok bedst at lytte til et andet album, men jeg er dog sikker på at der er noget at hente for fans af bandet.

Trackliste 1. Hector's Hymn 2. (r) Evolution 3. Bushido 4. Live Life Loud 5. Ex Inferis 6. We Won't Back Down 7. Winter Is Coming 8. Origins 9. Tainted Metal 10. Evil Incarnate 11. Wildfire

Hectors Hymn er et af albummets efter min mening bedste numre, og et godt valg til musikvideo. Tjek eventuelt singlen Bushido ud, den kan også anbefales.