Collapse - Arms And The Covenant

Arms And The Covenant

Genre:Metalcore

Med Collapse i front ser fremtiden lys ud for britisk metal.

I februar-udgaven af det britiske magasin Metal Hammer blev der bragt en række artikler om bands, der skulle holdes øje med i 2013. Et af disse var det engelske band Collapse. Forsanger Duncan Wilkinson fortalte om bandet, at de er opvokset med Machine Head, Lamb of God, Pantera, Carcass og Fear Factory, og at disse har haft stor indflydelse på deres sangskrivning. Dette tilsat deres helt egen rå energi og stålfaste vilje på at erobre metalverdenen, er mundet ud i debutalbummet Arms And The Covenant.

Med de ord fra Metal Hammer var det svært ikke at glæde sig bare en lille smule til dette første udspil fra Collapse. Efter første gennemlytning står det da også klart, at vi har at gøre med et band, der absolut skal tages seriøst. Lyden er sublim, og bandet spiller som om det galdt deres liv. Især må trommerne og guitaren fremhæves da de leverer et suverænt drive og højt energiniveau. At sanger Duncan Wilkinson så lige mangler det sidste gear i sin ellers ret så heftige stemme er til at leve med. Efterhånden som man lytter til albummet nogle gange, er det numre som "Resurrecting God" og "Heartwork" der med deres fede riffs og små lækre hooks, klart skiller sig ud som pladens bedste. Her er tale om sange, der kan høres igen og igen til mangen en heavyfest, men desværre gælder det ikke resten af albummets sange. De er fede nok, jovist. Men de kommer aldrig helt op på det niveau, der kunne få helhedsvurderingen og dermed antallet af kranier i denne anmeldelse til at ramme de høje flotte tal. Dertil er sangene lidt for anonyme og alt for hurtigt glemt.

Med denne ganske pæne debut, vil undertegnede skribent glæde sig overordentligt meget til at høre mere fra Collapse. Fortsætter de i samme spor, kan de meget vel skabe mesterværker i nærmeste fremtid, og komme helt op i samme liga som f.eks. Lamb of God, Machine Head og resten af deres forbilleder. Potentialet er i høj grad til stede. På live-fronten kan de heller ikke være helt uinteressante med den energi de lægger for dagen. Vi holder øje med dem.

Acolyte - hårdtslående!!!

1. Arms And The Covenant
  2. The Cursed