Are You Dead Yet?

/ Universal Music · Udkom

Genre:Melodisk Death Metal
Spilletid:37:21

Brugervurdering: 8,5/10 baseret på 2 stemmer.

Æ knejte fra Bodum er tilbage med endnu en skive der skulle cementere deres ry som dette årtis svar på Rainbow.

Endnu engang har man taget bandets bestemte karakteristiske elementer et skridt videre, som man gjorde med "Sixpounder" på bandets forrige udspil. En sang som "Living Dead Beat" er på samme tid kommerciel og hårdtslående, især omkvædet skulle nok give bandet gode chancer for at komme til tops på hitlisterne. På den anden side er man også en kende eksperimental med den ultra tunge dyster tonser "Punch Me I Bleed", der ligeledes også er en lille ørehænger. Dog har man da også mere traditionelle sange som den hurtige "If You Want Peace Prepare For War", der minder om gammelt guld fra "Hatebreeder" tiden, blandet med en solosektion der minder om "Painkiller" (Judas Priest). Heldigvis har man også fornyet sig musisk, da Janne's keyboard mere end nogensinde bliver inkorporeret i sangene på en mere sangvenlig måde. Det betyder dog ikke, at manden ikke går helt bananas på tasterne i ny og næ. Samme kan man sige om bandchef Alexi Laiho, der ikke kun konstant udvikler sit fænomenale guitarspil, men også bliver mere og mere forståelig i hans sang på hver skive. Desuden synes det næsten også som om at bandet bliver mere Thrashet med hver plade. Tag bare en sang som "Thrashed, Lost & Strungout" (kendt fra EP'en af samme navn) der hvis man tog keyboardet væk er ren smækkemetal af fineste karat. "Are You Dead Yet?" Er en plade der skulle begejstre gamle som nye fans da der er rigeligt for begge lejre. Så vil tiden vise om bandet kan tage det næste store skridt op i førsteligaen.