Borknagar - Urd

Urd

Genre:Black metal

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Borknagar er et band der er svært at sætte i bås. De har både mange black metal elementer såvel som viking/folk elementer og samtidig er de et enormt progressivt band. De startede ud i Bergen i 1995 og har siden da udgivet ni albums, hvor det niende, Urd er det som jeg, har fået æren af at anmelde, og som samtidig er deres første album med ICS Vortex (bl.a. kendt fra Dimmu Borgir), siden udgivelsen af Quintessence i år 2000.

Første nummer, "Epochalypse" begynder så småt. Det er et meget melodisk nummer som også har en god atmosfærisk lyd og gode vokaler. Men masteringen af netop dette nummer har ikke været ufattelig god og trommerne kan høres, men er ikke nok fremme i lydbilledet, hvilket ødelægger hele oplevelsen, desværre. "Roots" begynder derefter og produktionen er væsentligt bedre end første sang ,og lydbilledet er langt bedre, og det er mig en stor gåde hvorfor de valgte "Epochalypse" som første sang. Borknagars forsanger, Vintersorg, som bl.a. er kendt fra folk metal bandet Otyg, leverer en rigtig god clean vokal, som definerer Borknagars lyd rimelig godt.

Jo længerer jeg kommer i albummet, bliver det kedeligere og kedeligere og meget ensformet. Borknagar har et utroligt talent, men på Urd har de ikke fået udnyttet deres potentiale optimalt, og det er skide ærgeligt for et ellers rigtig godt band.

Det er Borknagar som man kender dem, dog ikke deres stærkeste album til dato, men godt er det da. Så hvis du er fan af progressive blacket metal vil du bestemt kunne lide dette album. Hvis du derimod aldrig har hørt Borknagar før, vil jeg råde dig til at starte med nogle af deres tidligere værker først.

Lyt til nummeret Roots her

1. Epochalypse
  2. Roots