Animals as Leaders - Weightless

Weightless

Genrer:Prog metal, Rock

Brugervurdering: 7,7/10 baseret på 3 stemmer.

Instrumentalbandet Animals as Leaders fra Washington DC er klar med en opfølger til deres selvbetitlede debutalbum fra 2009. Hvor musikken på debuten var lidt ovre i samme boldgade som Scale the Summits "Carving Desert Canyons", dvs. progressiv, lir-orienteret metal i forlængelse af traditionen fra Dream Theater og Liquid Tension Experiment, er den nye CD "Weightless" mere i stil med den type melodiske djent man kender fra f.eks. Periphery, Chimp Spanner m.fl., dog med plads til mere åbne, jazzede passager.

Jeg har ikke ligefrem voldhørt Animals as Leaders’ første skive, men umiddelbart er "Weightless" et langt bedre album, fordi der er lagt mere vægt på at præsentere cool riffs og musikalske ideer end på "skyd på alt hvad der rør sig"-solobombardementer. Der bliver således også plads til flere af de Cynic-influerede passager, som der var ansatser til på debuten (lyt på det nye album f.eks. til nummeret "Cylindrical Sea"). Animals as Leaders demonstrerer en flot balance mellem denne type mere jazzet prog og mere hårdtslående, groovy metalriffs (lyt f.eks. til "Odessa" eller "To Lead You to an Overwhelming Question").

Samlet kan jeg varmt anbefale denne skive til lyttere, der holder af velspillet instrumental-prog. "Weightless" er et afvekslende og sine steder ganske fængende bekendtskab. Der er dog også passager hen imod slutningen af pladen, hvor jeg begynder at miste interessen, f.eks. undervejs på titelnummeret. Alt taget i betragtning holder jeg mig derfor nede på 8 meget store kranier, men det er muligt at jeg opjusterer min vurdering i fremtiden.