Interview med Zeup

Zeup Zeup

Københavnske Zeup spiller fed stoner rock – det har de senest bevist på den flotte ep Blind. Læs med her, hvor vi taler med trioen om deres ep, inspirationskilder, udvikling og meget mere.

Der sidder måske et par stykker derude, som endnu ikke kender Zeup. Vil I kort præsentere jer selv og måske også fortælle, hvordan bandet opstod?
Jakob Bach: guitar/vokal.
Morten Rold: bas/kor.
Morten Barth: trommer, alderspræsident og har spillet aktivt i ca. 45 år.

Jakob: Zeups udgangspunkt går mange år tilbage, hvor Morten Barth og jeg begyndte at jamme med en bassist i baglokalet til et autoværksted ude på Amager. Siden hen har der været mange bassister og et par guitarister gennem bandet. På et tidspunkt blev det til bandet Absent Ape, som vi udgav en enkelt ep med. Derefter gik det lidt galt pga. noget sygdom, og vi gik hver til sit. Jeg holdt lidt gang i kedlerne med forskellige trommeslagere og bassister, og på et tidspunkt jammede jeg med en trommeslager fra Australien. Vi søgte efter en bassist, og her kom Morten Rold ind i billedet. Han svarede på en annonce, og vi øvede sammen i ti minutter. Da vidste jeg, at jeg havde fundet den rigtige. Ufatteligt rart menneske, som besad den der helt utrolige evne til at ligge tilbage på beatet på sin bas. Vi øvede et par gange, og nu var det trommerne, der haltede. Jeg fik fat i min gamle partner in crime Morten Barth; han var klar, vi øvede én gang, og Zeup var en realitet. Det var i sensommeren 2018.

Er der en bestemt betydning bag jeres bandnavn, Zeup?
Jakob: Ha ha ha, nej, det tror jeg ikke. Navnet stammer fra ham australieren, jeg nævnte tidligere; han havde en lidt krøllet hjerne. Vi blev enige om, at det var et fedt navn; det lyder fedt, og det peger ikke på noget specielt, genre eller lignende. Lige hvad vi skulle bruge.

Jeres demo, A Taste of Zeup, udkom i 2019, og i oktober sidste år var I klar med debut-ep’en Blind. Hvordan kan I tydeligst se, at I har udviklet jer siden demoen?
Jakob: Jeg synes, at vi lyder mere sammenspillede/fokuserede denne gang.

Morten B.: Vi har bedre lyd, og så har vi spillet numrene intenst og har brugt rigtig meget tid på at redigere sangene, været meget kritiske, vil jeg sige.

Blind kan man høre elementer af både stoner rock og grunge. Hvilke bands er I særligt inspireret af?
Jakob: Jeg er inspireret af mange bands og genrer. Jeg har altid hørt meget forskellig musik og er ikke så genrelåst, tror jeg. Af bands, jeg er inspireret af, kan jeg nævne Black Sabbath, Led Zeppelin, Graveyard, Witchcraft, Kyuss, Opeth, Motörhead, Tool, Soundgarden, Alice in Chains, Helmet, Wovenhand, 16 Horsepower, men også ting som Frank Zappa, Pink Floyd, Jethro Tull, Yes og Kansas. Jeg har også altid lyttet til blues/jazz og masser af klassisk musik/opera.

Morten R.: De bands, jeg altid vender tilbage til, er navne som King’s X, Soundgarden og Alice in Chains. Men jeg lytter til rigtig meget forskellig musik og musik fra mange forskellige genrer. I perioder har jeg dyrket progressive metalbands meget som Cynic, Opeth, Atheist og Dream Theater, mens det i andre perioder har været meget jazz, jeg har lyttet til: John Coltrane, Sonny Rollins, John Scofield etc. Jeg har også altid været en sucker for gamle funkting – du ved, The Meters, Parliament, Kool & the Gang og den slags. Ha ha ha, jeg kan godt høre, jeg tegner et billede af mig selv som én, der er musikalsk skizofren! Jeg kan bare godt lide god musik, tror jeg. Gode sange spillet af ægte mennesker, der ved, hvad de laver.

Morten B.: P.t. hører jeg meget 70’errock, pop og prog-rock. Joe Bonamassa og Gov’t Mule, gerne liveindspilninger.

Apropos indspilninger, I har indspillet Blind i Sweet Silence Studios med Patrick Fragtrup bag knapperne. Kan I sætte et par ord på den oplevelse og proces?
Jakob: Det var en god og konstruktiv proces uden de store problemer, synes jeg. Patrick Fragtrup er en dygtig og kreativ producer med et roligt jysk temperament.

Morten B.: Vi er meget velforberedte, og vi kender stedet fra sidst [i forbindelse med demoen A Taste of Zeup, red.], så der var ikke så mange fx tekniske overraskelser. Vi kender Patrick, og vi arbejder godt sammen og forstår hinanden. Han er pissedygtig og en rar/sjov mand.

Stødte I på nogen særlige udfordringer i forbindelse med at komponere eller indspille Blind?
Morten R.: Der var ikke de store udfordringer i forbindelse med indspilningen. Men vi var også godt forberedte. Det skal man være, hvis man vil indspille live-i-studiet. Måden, vi skriver sange på, er oftest, at Jakob eller jeg har et riff med i øvelokalet, måske to riffs eller måske noget, der ligner en hel sang. Men derefter kommer en lang proces, hvor vi alle tre arrangerer nummeret i fællesskab. I dén proces vendes og drejes nummeret mange gange, og vi prøver alle mulige skæve idéer af, før der er en færdig sang.

I har indspillet Blind på ’gammeldags’ maner, det vil sige uden click track, samples osv. Hvorfor vælger I den tilgang – hvad kan den for Zeup?
Jakob: Vi er meget enige om den tilgang, da vi simpelthen er old school på det punkt. Vi mener, at rockmusik godt må leve og ånde, ligesom mennesker gør det. Jeg mener, at alle de muligheder, som det digitale har skabt, er smart, hurtigt og effektivt, men også meget hurtigt kan dræbe musikkens og dermed bandets sjæl. Det lyder simpelthen for perfekt og dermed kedeligt, når man begynder at gå alting igennem og flytte anslag på bas/guitar og trommeslag, så det hele er matematisk korrekt. Mennesker er ikke matematisk korrekte, så det skal deres musik heller ikke være efter min mening. Vi har faktisk fået en del rosende ord for netop at lyde organiske og menneskelige; det passer også perfekt til den genre, vi spiller.

Morten R.: Det er jo ikke, fordi man ikke kan indspille levende og groovy musik til et click track. Det kan man godt. Men der er bare en reel fare for, at man suger den menneskelige dimension ud af musikken, hvis man lader autotune, samples og kvantificering tage overhånd.

Morten B.: Det gør musikken mere levende og dynamisk, det groover bedre, og så lyder man bare mindre mekanisk og mere uperfekt, hvilket jo har virket fint for Black Sabbath, Led Zeppelin og The Beatles m.fl.

Hvis I skulle anbefale vores læsere ét nummer fra Blind, hvilket skulle det så være – og hvorfor?
Morten R.: Man bør høre alle vores sange. Hele tiden. Og anbefale alle sine venner at gøre det samme. Det er det eneste rigtige at gøre, mener jeg.

Morten B.: ”Blind”. Det er godt konstrueret, tungt og groovy, for så at slutte med en episk guitarsolo. Det glæder jeg mig til at spille live.

Det er selvsagt temmelig besværligt at spille live for tiden. Er det lykkedes jer at få nogle fremtidige koncerter i hus trods omstændighederne?
Jakob: Ja, det er i den grad op ad bakke for tiden. Vi har ikke noget i kalenderen endnu, men vi har da snakket med et par bands om nogle fremtidige projekter på livefronten.

Morten R.: Jeg synes i hvert fald, vi har et ret stærkt livesæt parat. Så vi er klar i startblokken, når verden lukker op igen.

Morten B.: Så snart landet åbner op, er jeg sikker på, vi får jobs.

Og så det store spørgsmål: Hvor er Zeup om fem år?
Jakob: Om fem år er Zeup i fuld gang, har et par plader og en masse koncerter bag os. Vi spiller og skriver den musik, vi føler for og elsker.

Det lyder som en god plan! Tak for jeres tid og jeres svar.