EP 2009

Type:Demo
Genrer:Heavy Metal, Sludge metal
Spilletid:16:15
Antal numre:4

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Trioen Rising kommer fra København og spiller en type metal, der umiddelbart vækker stærke associationer til Mastodon. Det gælder både vokalen, der lyder lidt som Brent Hinds, dog måske med lidt mere Neurosis-råhed og lidt mindre fuldemandssang, og i selve musikken, der har meget af den samme blanding af metal med punk- og 70'er-progrock-påvirkninger. Nærværende EP er pudsigt nok også mastered af Alan Douches, der netop har arbejdet sammen med Mastodon (og en lang række andre store bands).

Til forskel fra Mastodon lægger Rising på deres EP mere vægt på en lineært fremadskridende rock'n'roll energi (lyt f.eks. til nummeret "Dead Kings") og sætter lidt den tekniske side af stilen i parentes. Ikke fordi der hørbart er noget i vejen med musikernes kunnen, men det synes at være det vrede, fandenivoldske udtryk, bandet ønsker at have i centrum, snarere end kompleksitet i rytmer og riffs. En undtagelse - hvad det fandenivoldske angår - er det mere sludge-prægede og midtempo "Evolve / Regress", som nu i øvrigt er et udmærket nummer. Selv om musikken ikke er hyperteknisk, er der dog også plads til nærmest dansende, synkoperede rytmer på åbneren "Black Mound" og nogle thrashagtige strukturer på "Grail of Bone".

Taget i betragtning at Rising først blev dannet sidste år, er det ganske imponerende, at der allerede nu foreligger en så solid EP som her. Fordi der kun er godt et kvarters musik på cd'en, er det svært at give en helt retfærdig karakter. Hvis der var tale om et fuldlængdealbum, ville jeg nok ønske mig noget mere variation numrene imellem (harmonisk/melodisk), end der er på denne skive, men den er omvendt så kort, at man ikke når at blive rigtigt irriteret. Jeg vælger at nøjes med et 7-tal, idet jeg nok synes, bandet har et godt håndværk, men alligevel godt kunne bruge lidt større afstand til de åbenlyse inspirationskilder.