Epysode - Obsessions

Obsessions

Genrer:Prog metal, Power metal
Antal numre:14

Med medlemmer fra Pain of Salvation, Virus IV, Ethernity, At Vance, Adagio og Communic blandt andre må Epysode siges at være noget af en supergruppe.

Stilmæssigt er der tale om progressiv power metal med fokus på melodi og vokal. Der er nemlig ikke mindre end fem vokalister, der hver har sin egen stil, og dette bidrager naturligvis med en masse variation på vokalsiden og masser af harmonier og duetter og andet interessant guf. Det skal dog ikke forstås sådan, at der ikke er gjort noget ud af musikken, for det er der, og ligesom sangerne, kan musikerne deres kram til fulde. Musikken er afvekslende og dynamisk, og ganske stemningsrigt og veksler mellem tunge stykker, groovy stykker, mere melodiske stykker, balladepassager og mere traditionel power metal-sektioner, og så er bidrager keyboardsne med både symfoniske og spacey effekter.

Epysode hører til samme kategori som Star One, Ayreon, Trans-Siberian Orchestra og Consortium Project - altså bands, eller projekter, der i princippet laver metal-operaer med en masse vokalister og et underliggende lyrisk narrativ eller koncept. I dette tilfælde er der tale om en blanding af gys og krimi, og på den måde har Epysodes "Obsessions" også en del tilfælles med King Diamond og Albatross.

"Obsessions" har i nogle anmeldelser fået hug for dårlig og mudret produktion, men jeg synes egentligt ikke, at produktionen er så ringe - der er bestemt tale om lytbar produktion, som ikke gør musikken nogen utjeneste.

Epysodes "Obsessions" er en solid progressiv power metal-opera, som anbefales til fans af prog power metal generelt og til fans af Ayreon, Star One og lignende bands specifikt.