Tief

Genrer:Folk metal, Hard rock
Spilletid:38.21

Brugervurdering: 7/10 baseret på 2 stemmer.

Die Apokalyptischen Reiter har atter sadlet op og er kampklar! Denne gang med dobbeltalbummet Tief.Tiefer - Her lægger vi ud med Tief!

Introduktion

Det tyske band, Die Apokalyptischen Reiter, har været på banen siden 1995, og bevæger sig inden for Heavy Metal med Folk og Industrial elementer. Tidligere var deres musik hårdere, og de gav den gas inden for Death / Folk med både engelske og tyske tekster. I dag synges der udelukkende på tysk. Die Apokalyptischen Reiter har udgivet ni studiealbums, hvoraf det seneste er dobbeltalbummet, Tief.Tiefer.

Gennemgang

Tief.Tiefer, der udkom via Nuclear Blast den 30. maj, består af to cd'er: Tief, der indeholder 11 nye numre og Tiefer, der indeholder akustiske genindspilninger af ni af bandets ældre numre. Jeg lægger ud med at tage et kig på Tief, der er første del af albummet. Albummet skydes i gang med nummeret "Freiheit Gleichheit Brüderlichkeit", der er en ret fed start på albummet; Nummeret emmer af energi og der er masser af musikalske finurligheder, der løfter stemningen og sætter dagsordenen for resten af albummet. Vokalen er alsidig, som man kender den fra sanger, Fuchs (Daniel Täumel), og han leverer både ren vokal, growl-agtig og aggressive, hidsige toner. Der er en glidende overgang til andet nummer, "Wir", som er et af mine favoritnumre på albummet. Her er der igen god energi – Trommer og bas er ganske fremtrædende og nummeret har masser af bid. Der er let psykedeliske Industrial indspark – især i form af små bidder keyboard, og de forskellige musikalske udskejelser går bare rigtig godt i spænd med Fuchs' vokal, der også har et snert af sindssyge og aggression. Videre går det til nummeret "Wo es Dich gibt", der skydes i gang et stykke melankolsk klaverspil, der går igen gennem nummeret, og har en super fed effekt på det ellers lettere industrielle nummer – det er en lækker blanding af melankoli og energi, med et touch af ballade-stemning. Nu vil jeg ikke skrive om alle 11 numre på albummet, men generelt for albummet er energien, den alsidige vokal og de genialt sammensatte musikalske elementer, der på den ene side har det industrielle touch og på den anden side har både melankoli og melodi at byde på. Albummets "sjæler" er helt klart nummeret "Ein Vöglein", der kun varer to minutter og hovedsageligt består af klaverspil og ren vokal – ren melankoli, men med jordbunden vokal, der gør at den lille fugl ikke når at lette til kvalmende højder.

Konklusion

Tief.Tiefer er et lækkert udspil fra Die Apokalyptischen Reiter. Der er, som altid, 100 % styr på produktionen og numrene er skruet raffineret og spændende sammen. De 11 numre på Tief har nogle spændende industrielle og elektroniske indspark og sangeren, Fuchs, leverer en lækker vokal – i alle afskygninger. De tyske gutter har efterhånden et par år og albums på bagen, men de beviser med Tief, at de langtfra er løbet tør for fornyelser – og så er de bare super dygtige! Sehr gut, jungs!

1. Freiheit Gleichheit Brüderlichkeit
  2. Wir
  3. Wo es Dich gibt